CITAT (Annlo @ 24-01-2006, 20:18)
Jag tycker att de borde ha rätt att få tidsbestämt efter en viss tid, kanske 8 år eller så.
För att se hur de utvecklas i fängelset. Gör de allt för att ändra livsstil och aktivt jobbar för det, tycker jag att de ska ha möjlighet att få tidsbestämt.
Det svåra blir naturligtvis att bedöma vad som anses vara aktivt men det är en fråga för kriminalvården!
Men man ska inte glömma bort att det inte är vem som helst som döms till livstid!
Det ska till ett synnerligen grovt brott, och då tycker inte jag att man ska komma ut efter halvtid (3-4 år) som annars blir fallet...
Jag håller med om att det är frihetsberövandet i sig som är straffet, att ha det drägligt innanför väggarna, är en mänsklig rättighet.
Sedan kan man ju tycka vad man vill om att det protesteras i fängelserna mot besökstider, mat, telefontider, paket mm... därmed inte sagt att de alltid får som dom vill...
Håller helt med dig om att det inte är förstagångs brottslingar som får livstid och att de ska sitta ett antal år - hur många år är inte jag kompetent att bedöma.
ingrid