|
Hej Näcken! Ta det inte så allvarligt. Jag var ironisk, därav smiliesarna. Jag har nog gjort ett 20-30 tal sådana besök själv, så jag vet mycket väl vad det handlar om. Som du själv säger skulle jag aldrig fått den erfarenheten om jag inte hade gjort dessa jobb, så jag är visst inte skeptisk.
Anledningen till att jag var ironisk är att jag tänker på alla de (förvånansvärt många) skräckexempel som börjat med att vi ska komma och "praktisera" i någons trädgård. Problemet är att många personer som vill att man som student ska komma och "praktisera" i deras trädgårdar oftast inte har en aning om vad de vill ha gjort. Ibland handlar det om att de har väldigt högt ställda förväntningar om att vi på ett par timmar ska åstadkomma drömträdgården. Alternativt har de väldigt bestämnda åsikter om vad som ska göras i trädgården och vill enbart ha arbetskraft och bekräftelse för att den misshandel de utsatt sina träd för i tio-tjugo-trettio års tid är en helt vedertagen metod. Helst vill man inte betala något för jobbet eftersom "vi ändå får praktik och det ska ju ingå i utbildningen".
Visst, studerande inom yrkena, tandläkare, frisörer har organiserade praktiktillfällen. På Alnarp hade vi tyvärr inte det. Jag, med flera, försökte dra igång en sådan verksamhet, men det föll på att inte tillräckligt många var intresserade (trädgårdsägare som studenter). Oorganiserad och oreglerad "praktikverksamhet" öppnar då dörren för en hel del oseriösa förslag och "grå" arbetskraft. Därav min ironi, men ta det inte så allvarligt.
--------------------
|