CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2006, 21:31)
Vad jag är mest skeptisk mot är historien från byn. Hur kan man veta att det var 300 år sen striden stod? Det kan ju vara påhittat alltsammans men att man kunde beskriva utseendet utan att ha sett kraniet var märkligt. Om inte allt var en bluff alltså. Ett enkelt sätt vore att undersöka om det finns några grottor och sen undersöka dom. Hur sätter man eld på en grotta förresten?
Jag tittade inte så noga på programmet, men just när den biten kom upp med att det var 300 år sedan hoppade jag till. Byns "äldre" (som såg ut att vara runt 40 år) återgav en
myt , ingen historia. Huvudarkeologen pratade varken indonesiska eller något lokalt floresspråk, och den andra snubben pratade bara bristfällig indonesiska. Många dimensioner gick förlorade i den konversationen, det kan man vara säker på. Man kan nog också vara säker på att antropologer, religionshistoriker och även historiker kommer att företa en del forskning på Flores under de närmsta åren. Ska bli intressant att läsa resultaten av detta om fem år.