Jag kan bara konstatera att det här är ett hett ämne och att det finns många olika åsiker representerade här. Bra att den här tråden än så länge visar att vi kan
diskutera och argumentera på ett konstruktivt sätt!
CITAT
Sen skulle jag även vilja att vi inför en regel som de har i USA. Om man åker fast och in i fängelse 2 gånger så blir följande gång, alltså den tredje gången automatiskt livsstid, oavsett brott.
Three strikes and yo´re out kallar dom det i staterna. Är det verkligen ett effektivt sätt att få människor att inte begå brott? Är det rimligt att anta att människor inte kan förändra sitt destruktiva beteende utan låser in en person för gått efter tre brott?
CITAT
Slutligen ska jag dsäga något kontroversiellt men som jag står för, dödsstraff javisst! Ett öga för ett öga! Liv för ett liv.
Jag har svårt att förstå syftet med dödsstraff. Inte avskräcker det människor från att begå brott i alla fall. I så fall skulle det ju inte finnas någon kriminalitet i de länder som har dödsstraff. Dessutom händer det ju lite då och då att man finner en person oskyldig till brott..
Jag tycker det här är ett jättesvårt ämne. Det jag är
helt övertygad om är att man
aldrig får glömma att det är människor vi pratar om. Både offer och förrövare.