CITAT (Hannele @ 12-06-2003, 17:30)
"växa uppåt utan frukttyngd"
Varför hängde gubbarna tyngder i grenarna för att böja dem neråt?
Jag böjer också ned grenar på träd i syfte att stimulera produktion av fruktanlag, så det är inte bara gubbar som gör det!

Men i och för sig har jag för länge sedan övergivit de idiotiska dinglande tyngderna som ofta skadar, och använder istället tältpinnar att spänna ned grenar med. Dem kan man också sträcka lite varsamt varje vecka.
Det handlar om ett val Hannele: Antingen frukt eller grentillväxt. Och på ett ungt kronträd är ju de spensliga grenarna de man oftast tänker sig ska bli grova grenar, som så småningom kan bilda massor av yngre sidogrenar som i sin tur bär mängder av frukt. Bilder man ned en ung gren på ett ungt träd hejdas det i växten, förblir kort och bildar blom där det annars skulle bli nya grenar.
De träd jag böjer ned grenar på är de som är OK för mig att de inte växer till, oftast ung ved på äldre träd och på träd som bildat vattenskott - men också på spaljé etc. Sällan på unga kronträd, om inte ägaren vill ha dem små och relativt kortlivade.
Man kan göra vad man vill, men det är bra att veta att man inte kan välja både tilllväxt och frukt samtidigt med ett barnträd.