CITAT (Micke @ 12-06-2003, 20:37)
För egen del håller jag på att bygga upp mitt enda äppelträd till ett spindelträd (närmast på grund av utrymmesbrist) och det funkar jättebra - kommer massor av fruktspjut och -sporrar. Blommar nu första gången, men bara 11 blommor på en gren. Får väl se om det blir några kart över huvud taget, här har inte varit så trevligt väder för pollinerarna under blomningen...
Hej Micke,
Jag hade inte heller något vidare väder under blomningen, men som tur är har vi humlor som skötte jobbet hyfsat ändå.
Har du ympat ditt spindelträd själv? Har du beskurit det från kronuppbyggnad till spindel? Står den på A2 eller svagväxande grundstam?
Just spindelform är den jag inte sysslat med alls, och det vara bara några år sedan jag började experimentera med olika svagväxande grundstammar. Försöker föröka dem och testar deras olika härdighet. Det går - som det sig bör med svagväxande - långsamt...
Spindelformen förstår jag mig inte på för trädgårdsbruk - varför väljer man den och inte de ännu mindre utrymmeskrävande fristående spaljéerna, kordongerna, lepagehäckarna etc?
Vore roligt att veta vilken kurs du gick och med vilken odlare!