Nä, jag har inte ympat trädet själv, inser mina begränsningar

...
Om trädet vet jag inte särskilt mycket, annat än att sorten heter Sandra (finsk sort, framtagen av MTT). Vi fick den nämligen som present av kompisarna när vi flyttade in i vårt radhus. Skulle jag själv ha fått välja skulle jag nog ha satsat på spalje eller kordong, men till det krävs det att man börjar med ett spö - det här trädet hade nog tre år på nacken redan vid överlämnandet. Själv hade jag funderat på att satsa på päronträd (underbart vackert bladverk), men nu fick man ju bita i det sura äpplet och göra det bästa av eländet.
Enligt en kompis som är yrkesodlare i grannbyn borde det handla om någon form av svagväxande stam, okänt vilken. Dock har man svårt att tro att det är en svagväxande stam nu, jag har den i en upphöjd rabatt (2x2 meter, 40 cm hög, uppbyggd av gammal gatsten) och den växer så det knakar! Den var ju nog inriktad på kronuppbyggnad, men enda stället jag kunde sätta den på är framför köksfönstret och eftersom jag inte ville skymma hela utsikten med ett stort träd gick jag in för att hålla trädet litet genom spindeluppbyggnad. Jag har undvikit att beskära det så mycket som möjligt, bara tagit bort det som växer åt fel håll eller för långt. Här finns ju två skolor (åtminstone) när det gäller spindelträd - en del säger att man ska beskära, andra säger tvärtom. Förvirrande som sagt, så det blir väl en form av kompromiss här i enlighet med mina egna önskemål.
Kursen som hölls av Alf Åkerholm från Åland handlade om uppbyggnad av en slank spindel. Och det är närmast en sådan jag strävar efter även om mitt träd är lite för yvigt nu...
Micke
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.