CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2006, 21:35)
Några synpunkter då. Du har nämnt några förutsättningar som jag håller med om. Det tar lång tid att få en fungerande äng. Den måste svältas vilket är svårt med tanke på kvävenedfallet. Förakta inte maskrosorna, dom är nyttiga för många insekter. Olika vildbin älskar dom. Jag är dock lite skeptisk mot renfana, passar den på en äng? Är lite rädd att den tar över, men en bra insektsblomma är det. Häng undan lien och satsa på en röjsåg, antingen med gräsklinga eller nylontråd. En oerhörd skillnad mot att slå för hand, särskilt om växtligheten är tät.
Hos mig är det nog svårt att få ängen tillräckligt näringsfattig eftersom det ska gå djur där och inte bara vara vackert. Jag vill ha örter och blommor som dels kan trivas där ändå och dels kan göra nytta för djuren. Absolut inget som kan vara det minsta giftigt.
Maskrosor har jag gärna (om de inte tar över fullständigt) men inte de hemska smörblommorna! Röllika vill jag ha i min äng, kornvallmo, blåklint och kanske sippor. Nedre delen av ängen ligger invid en bäck och marken är ganska blöt. Där borde älgört kunna växa. Resten av marken ligger i soligt läge och är en sluttning.
Gullvivor och liljekonvaljer har vi massor av på våren och dem gillar jag.
Och förutom blommor - hur är det med svamp? Där vi bor växer det gott om gula kantareller. Ifall det blir naturgräs på ängen istället för riset som finns där nu så borde det vara en bra växtplats för kantareller. Kan man plantera sådana? Gräva upp ett stånd från ett annat ställe och plantera dem på ängen?