Igår kom mina fröer från Gardens North (fast jag har köpt dem via den svenska fröfirman Althea) 15 påsar, i helgen sådde jag ca 40 sorter sorter som jag hade tidigare och de står nu ute. Efter ett par "sabbats-år" när det gäller frösådd (förra året blev det bara 50 olika perenner...) slår jag på "stort" i år! Jag väntar perenn fröer från Konnässörklubben (Göteborgs Botaniska ) också. Och så har jag beställt lite från Impecta och några andra ställen med.
Nu sitter jag här och tummar på en påse med frön till Caulophyllum thalictroides (Gardens North). Dessa frön har tydligen specialönskemål på jord. Gror inte bra i "steril miljö" står det. Behöver förmodligen något gibberalin, dock inte "GA-3, 4 eller 7". "Använd skogsjord" står det. Hur skulle ni lösa detta? Jag tänkte att jag skulle gå ut och hacka loss en bit jord under den stora lönnen, där mina rhododendron växer. Sen vet jag inte riktigt. Antingen ska jag blanda denna jord med såjorden och så mina frön. Eller så läste jag om någon som la jorden i vatten och sedan lät fröna "dra" i detta vatten före sådd, eller så vattnade man sådden med detta vatten? Kan jag få ett råd här vore jag tacksam!!!