Jag har försökt sätta mig in i detta lite eftersom jag också har en nära bekant som ville komma till oss och visa detta. Affärsidén med direktmarknadsföring är att reklamkostnaderna används till "lön" åt dem som går in i företaget som "säljare". Man kan tjäna pengar dels på att sälja företagets produkter och få en provision, dels kan man "värva" nya säljare, som köper in sig i företaget och då får man för det man betalar (ca 1000:-), dels en del produkter att testa och demonstrera, dels får man pärmar och broschyrer med information om produkterna och affärsidén. När man värvat ett visst antal kommer man att få del av "vinsten" och det är då det sägs att man kan få "arbetsfri inkomst". Hur lätt det är att komma dit kan man ju fundera på...
Någon renodlad bluffverksamhet tycker jag inte det verkar vara. Ska man tjäna pengar som försäljare krävs det ju alltid hårt arbete och en speciell läggning. Och hur man väljer att tjäna pengar är ju individuellt. Är man anställd så är man ju alltid löneslav och genererar pengar till någon "högre upp" Jag har ett arbete jag trivs med och tänker inte byta ut det mot att bli försäljare. Jag har dock testat en del av de produkter som säljs, mest rengöringsmedel, kroppsvårdsprodukter och smink. Och jag tycker de håller hög kvalitet. Lite dyra i inköp, men mycket dryga. T ex ska man bara ta en matsked av tvättmedlet. Man får produkterna levererade hem till dörren.
|