Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hur många nässlor & vilken koncentration, koncentrerat nässelvatten?
          bdp003
          Inlägg 14-06-2003, 09:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 1 660

Hej.
          Att nässelvatten är bra gödning vet de flesta redan . Att nässelvatten på gräsklipp (täckodling) är ännu bättre är väl heller ingen nyhet. Men i vilka proportioner? De flesta inlägg jag sett (ex. Görans) säger 1 del på 10 delar nässelvatten. Jag testade på våra utekrukor med penseer. Tog hinken med konc. 1 vecka gammalt nässelvatten å hävde på...

Det blev tydligen en chock. Nästa vecka försvann alla mörka blommor...Men efter 1 vecka var det som om dom explocderade både i blad och knoppar.

Nu är det dom största och finaste penseer jag sett i mitt 53åriga liv :-).

Så summa sumarum...är det kanske ok att inte späda nässelvattnet alls. Jag hävdar inte att det är så. Men mitt fösök slog ju väl ut.

En annan sak: hur många nässlor ca. trycker ni ner i en 10 liters hink. Jag tar halva hinken tätt med nässlor och resten vatten. ung 50/50 alltså. Också tillfälle att experimentera och utbyta erfarenheter.
          mvh /B

--------------------
          Mvh /Bengt, bor i Kyrkslätt Finland zon1 (=2-3 i Sverige)
          Tips! Spara dina äppelkärnor i blomkrukor...
          för senare utplantering på hösten! :-)
          ...det gör jag och hoppas på ny
          god äppelsort om ca. 5-10 år

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-06-2003, 10:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag tar också ca. 50% packade nässlor och häller på vatten. Hur man späder beror mycket på vad man odlar, för det mesta mår växter bäst ifall man ger en svag dos näring ofta än att man ger en stark dos ibland så att spä 1 liter nässlor med 9-10liter vatten är ganska bra, men odlar man växter som gillar mycket näring och ofta kan växa nästan direkt i gödselstacken (ex. pumpa) så går det utmärkt att ge en mycket starkare blandning.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 04:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon