bdp003
Hej.
Att nässelvatten är bra gödning vet de flesta redan . Att nässelvatten på gräsklipp (täckodling) är ännu bättre är väl heller ingen nyhet. Men i vilka proportioner? De flesta inlägg jag sett (ex. Görans) säger 1 del på 10 delar nässelvatten. Jag testade på våra utekrukor med penseer. Tog hinken med konc. 1 vecka gammalt nässelvatten å hävde på...

Det blev tydligen en chock. Nästa vecka försvann alla mörka blommor...Men efter 1 vecka var det som om dom explocderade både i blad och knoppar.

Nu är det dom största och finaste penseer jag sett i mitt 53åriga liv :-).

Så summa sumarum...är det kanske ok att inte späda nässelvattnet alls. Jag hävdar inte att det är så. Men mitt fösök slog ju väl ut.

En annan sak: hur många nässlor ca. trycker ni ner i en 10 liters hink. Jag tar halva hinken tätt med nässlor och resten vatten. ung 50/50 alltså. Också tillfälle att experimentera och utbyta erfarenheter.
mvh /B
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tar också ca. 50% packade nässlor och häller på vatten. Hur man späder beror mycket på vad man odlar, för det mesta mår växter bäst ifall man ger en svag dos näring ofta än att man ger en stark dos ibland så att spä 1 liter nässlor med 9-10liter vatten är ganska bra, men odlar man växter som gillar mycket näring och ofta kan växa nästan direkt i gödselstacken (ex. pumpa) så går det utmärkt att ge en mycket starkare blandning.
sanna
Hej!

Detta med nässelvattendosering har jag också funderat över. En annan sak som jag undrar över är hur länge man kan/ bör använda det alltmer stinkande nässelvattnet?

Gjorde en jätteblandning i en stor tunna, efter två veckor blev jag tvungen att slå ut det som var kvar på komposten, stanken började nämligen sprida sig över vidderna... sad.gif
Fast det kanske är alldeles extra verksamt då? Hur länge brukar ni använda blandningen innan ni gör nytt?

Sanna smile.gif
bdp003
Detta kan jag svara på Sanna.
Eftersom jag just läser en trädgårdsbok i ämnet. god timing :-)

Nässelvattnet blir bara starkare och starkare. (enl. författaren)
Efter ett par månader är styrkan maximal,
allt bladämne omvandlat till vätska.

Blandar du in stenmjöl en gång per vecka,
och rör kraftigt så luktar det inte alls mycket.
Det är när det får stå still och jäsa som stanken kommer.
Försök igen.
Och rör kraftigt när du tycker det luktar för mycket.

Jag har hinkar med hälften nässla hälften vatten,
som jag pytsar ut i vattenkannan med vatten. 50/50

Resultatet är bra. Men kanske inte optimalt.
Jag får experimentera vidare.

Jag vet i allafall att mina penseer på trappan är dubbelt så höga som normalt, med stora fina blommor.
Där vräkte jag på nässelvattnet direkt koncentrerat,
vilket nog var att ta i lite för mycket.
Nästa dag slokade blommorna...och utvecklingen gick bakåt några dagar...men sen woow!

Skriv och berätta hur det går med dina luktproblem.

Optimalaste gödning lär vara uringödslat (1/10) gräsklipp mellan plantorna/träden, bevattnat med nässelvatten. Optimala koncentrationen vet jag inte, men det är beroende på fuktigheten i marken. Ju fuktigare ju mer koncentration kan växten ta upp.

Mvh /B :-) biggrin.gif
bdp003
Tack för länken Sanna.
Har du några refarenheter av gräsklipp?

/B
sanna
Hej!

Inget är nytt under solen, ej heller nässeldiskussionerna på forumet tydligen... smile.gif
Själv är jag tyvärr sådan att jag inte riktigt har orken att sitta och leta efter om ämnet redan har avhandlats, jag är bara så himla ivrig och vill ha svar på direkten, ju! smile.gif Men är det något som ligger en varmt om hjärtat vill man ju gärna älta om det både i tid och otid, eller hur? Spelar väl ingen roll om vi upprepar oss, vad säger ni?

Tack ska ni ha för all info om nässelvatten, (och oldwolfie var det som gav länktipset, förresten...) komposten fick sig allt en riktig smällkyss, nu borde den väl börja jobba ordentligt i rena glädjechocken! Ska ut så fort det slutar regna och skörda nya fina nässlor. Här ska produceras gödning så det står härliga till! Bäva månde kvarteret...tongue.gif
Det har HAGLAT i Stockholm idag! Under en kort stund var trädgården gråvit! Just nu regnar det. Vädret beter sig helt schizofrent idag, har även varit stunder med strålande het sol. Barnen som har sommarlov, springer ut och in och vet inte vad de ska göra riktigt...ohmy.gif

Gräsklipp har jag alltid slängt in under busk och häck, hade i år också tänkt börja med klipp i grönsakslanden, sedan läste jag något om att gräsklipp liksom "snor" mer kväve än det tillför under nedbrytningen. Jag har antagligen missuppfattat det hela, men har inte orkat gå till rötterna laugh.gif med problemet, så jag struntade bara i det...

Men nu när du ändå tog upp saken, bdp003...
Hur ligger det egentligen till med gräsklippet och dess eventuella kvävestöld?!?! Har jag missuppfattat alltsammans? Är gräsklipp endast av godo? Finns det några nackdelar, typ de jag nämnde?

Apropå något helt annat, har jag förresten hört att man inte ska ha sin vedaska på grönsaks- eller kryddlanden. Tydligen anrikas cesium (eller vad det nu var för slags radioaktiva ämnen) i trä och det försvinner ju tyvärr inte för att veden omvandlas till aska...själv strör jag därför ut askan på gräsmattan, den ska jag ju inte äta...(fast å andra sidan, om jag börjar lägga gräsklippet på grönsakslanden så kommer det ju dit ändå...)
unsure.gif

Men, men...man HÖR ju så mycket och allt verkar mer eller mindre farligt, giftigt eller omoraliskt i denna vår vackra värld... så inte vet jag, inte...
blink.gif Vet ni?

Hoppas på kloka kommentarer gör:

Sanna smile.gif
bdp003
Hej igen Sanna.
Kul med förtroendet att du delar med dig av dina tankar och funderingar.

Jag är definitivt inte kunnig i dessa frågor.
Däremot väl påläst sedan några veckors boklån på biblan.

Jovisst det du säger om kvävestöld gäller ex. "obrunnen" gödsel
som behöver ca. ett år för att kol/kvävekvoten ändrats så att gödseln vid fortsatt nedbrytning ger ifrån sig växtnäringen.

När det gäller gräset så vet jag faktiskt inte varför kol/kvävekvoten tydligen inte spelar någon roll här.
(Eftersom så många "experter" prisar just gräsklipp.)

Jag lånade en bok där författaren skrev att under sina 40 år som trädgårdsmästare hade han inte funnit något bättre gödsel än just nyklippt gräs. Tydligen är det viktigt att det kommer snabbt ut i rabatterna.
Får gräset ligga pä gräsmattan fösvinner effekten i takt med att gräset multnar ner. Kanske är det så att gräset omvandlas så mycket snabbare än hö/halm som oftast ingår i stallgödseln.
Säker kan någon i detta forum svara.

Är du osäker på gräsets positiva effekt kan du ju alltid tillföra färsk urin,
som nästan inte luktar (om du spär med vatten 1/10) och häller ut det på gräsklippet runt plantorna med en gång.

ref: Görans urintest
http://www.odla.nu/artiklar/godsling.shtml

Tycker man inte om det estetiska med urin kan man ju snabbt täcka över med ytterliggare lager gräsklipp. :-)
(Själv tycker jag det är positivt att känna att vad egna kroppen producerar är med i egna trädgårdens kretslopp. Istället för att bara fylla kommunens avloppsbasänger) :-)

mvh /B :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon