Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> björnbär
          petra från umeå
          Inlägg 13-06-2003, 18:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 695

Har köpt taggfria björnbär från hortogreens som skall klara sig upp till zon fyra. Någon som bor lite längre norrut som har erfarenhet av odling av björnbär? hur vill de ha det, hur stora blir de? Tar tacksamt emot alla råd och tips.

Älskar björnbär och hoppas att de på något sätt ska kunna överleva även i zon fem med lite knep och trix. Kan man spaljera björnbär och hur gör jag i isånafall? Kan de krukodlas och tas in under vintern? Ger en planta några bär att tala om eller måste man ha många?

Tack för alla råd!
          Petra från Umeå

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-06-2003, 13:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Lite längre norrut ifall man odlar sorter som nästan inte är härdiga så begränsas storlek + spridning åtminstone verkar det vara så med de taggfria varianterna. Min taggfria Douglas (härdig till zon 2) har inte spridit sig det minsta det har varken dykt upp taggiga eller taggfria skott. Douglasen har dock nyligen fått gå till sin död när jag grävde upp den, det var de förra ägarna som planterade den och den satte lite frukt de första åren vi flyttade in, men de senaste 3 åren har den frusit ner helt och en björnbärsbuske som inte sätter frukt har jag inte plats med.

Såg att det var Thornless evergreen som Hortogreen har, den hade jag vid förra huset och den frös aldrig ner i zon 2 och den satte ganska mycket bär däremot så dök det upp en del taggiga skott runt plantan som man måste plocka bort så fort man upptäckte dem. Annars tyckte jag inte att det var några problem med den, jag täckte den aldrig på vintern men det kanske man måste göra i zon 4.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-10-2025, 22:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon