CITAT (AnnammA @ 03-02-2006, 10:37)
Det är ligger nog något i detta att själva avbildandet av Muhammed kan vara det som får vissa muslimer att se rött. Det är ju t o m så att vissa starkt islamtroende inte vill bli fotograferade, eftersom deras gud Allah inte får visas på bild, och att de som muslimer räknar sig som deras guds avbild...
Fast Muhammed har avbildats många gånger utan att det blivit något större rabalder. Åtminstone inte i de här proportionerna. Danska och norska medier har länkat till mängder av tidigare publicerade muhammedbilder. Inte direkt till bilderna, det kanske de inte vågar, men till nätsidor som har bilderna.
Universitetet i Bergen har förresten censurerat sina religionsvetenskapliga sidor, så att bilder på Muhammed (inköpta i Iran 1999) inte ska ses. Det bedöms vara alltför farligt för anställda och studenter att ha kvar bilderna. Överreagering? Kanske. Men vad är nästa steg? Ta bort fel böcker från biblioteket? Var väl inte länge sedan en utställning i Göteborg censurerades därför att verser ur koranen (tror jag) syntes på samma bild som en mer eller mindre naken kvinna.
Tror att en bild på påven, där han grovt karikeras, som visar på hur miljoner barn dör av Aids pga att han förbjuder kondom, eller bilder där katolska präster lustet dreglar över korgossar, skulle kunna publiceras i västerländsk press. De har faktiskt redan publicerats. Och utan något större rabalder. Visst blir det uppståndelse när man i domkyrkor vill visa Ecce Homo, men det är snarare för att platsen är illa (eller rätt!) vald, inte för att kristna vill förbjuda satir på Jesus.
Om dessa muhammedteckningar hade visats i en dansk moské, på order av myndigheterna, då hade jag förstått mer om folk hade blivit förbannade.
Tills vidare är det tillåtet att parodisera politiker och religiösa ledare, och det är olyckligt om lagarna där skulle ändras. Jag tycker den islamofobi som finns i väst är överdriven, eller åtminstone felriktad, men de senaste dagarna har ju en del muslimer tyvärr lyckats sprida islamofobi bättre än de mest förhärdade rasister kunnat hoppas på befarar jag.