Tycker inte heller att man "måste ta seden dit man kommer", däremot är det nog mest praktiskt för en själv om man försöker anpassa sig en smula. Dessutom kan det uppfattas respektlöst att alltför frikostigt bryta mot normer och värderingar. Om jag flyttar till Israel, inte grillar jag då griskött så att mina grannar plågas. Trots att det säkert inte finns lagar i Israel som förbjuder griskött. Flyttar jag till ett land där alkohol är förbjudet, självklart kan jag då inte sitta i trädgården och dricka grogg, till min nygrillade flintastek.
Jag har inte funderat mycket över "ta seden dit man kommer", kanske för att jag reser ganska lite. Men generellt sett beter sig turister sämre ju längre bort från hemmet de kommer tycks det, i egna kommunens skidbacke åker man skidor, i svenska fjällen dricker man öl, och i alperna 80%-ig rom

Fast det kanske delvis hänger ihop med priser.
Vad gäller "anpassa" förresten. I Norge finns exempel på sjukhus som tagit bort barnteckningar (tror jag) på barnavdelningen, därför att teckningarna föreställde grisar. Detta för att inte kränka barn från andra kulturer. En lämplig kompromiss, menar jag då, kunde vara att låta grisarna sitta kvar. Men bredvid kanske teckningar på kameler kunde hänga?
Leder osökt in på den där debatten i främst USA och Storbritannien, om man ska kalla julen "Christmas" eller "holiday", och julgran för "Christmas tree" eller "holiday tree" men, det är nog en annan diskussion kanske. Jag kommer aldrig att kalla min julgran för helgträd iaf.