Sidor: 1, 2
netaave
Ämnet berördes i muslimtråden, men är det så självklart att man ska ta seden dit man kommer?
Jag tror att det är ganska lätt att göra det om man frivilligt förflyttat sig, men alla andra då?
Dom som tvingas iväg för att dom är förtryckta, har jobbat med "fel" saker eller p.g.a. krig.
Att ta seden dit man kommer kan vara att trycka ner hela ens personlighet, och den kanske är den enda trygghet man har kvar.

Jag kommer ju i kontakt med många invandrarmammor i mitt jobb, och gjorde så även på dagis när jag jobbade där.
Har suttit med gråtande kvinnor många gånger som ofrivilligt tvingats till vårt land av olika orsaker. Som tycker vi bor konstigt, äter konstigt, beter oss konstigt och bland oss tvingas dom vara.
Dom har lämnat sina liv, föräldrar, seder och bruk, sen kräver vi att dom helt plötsligt ska fungera i vårt samhälle, bli svenskar och tänka svenskt.
Absurt, säger jag!

Jag kan bara se på min svägerska i Barcelona, där finns svenskklubbar, där firar dom både lucia och midsommar, är det att ta seden dit man kommer?

Om jag skulle flytta utomlands skulle det ske av egen fri vilja, men inte 17 skulle jag radera alla svenska seder för det, det är ju en del av min identitet att vara svensk, fira midsommar och käka sill.

Nej jag tycker man ska tänka till ett varv extra innan man uttrycker sig så.

Nu gällde ju diskussionen i "muslimtråden" andra saker, men eftersom frågan kom upp där kunde jag inte vara tyst.
Magdis
Jag tycker inte att man alltid behöver ta seden dit man kommer. Människor måste ha rätt att utöva sina traditioner, äta den mat de vill, ha vilka kläder de vill och fira sina högtider som de vill. Däremot tycker jag naturligtvis att man måste följa de lagar och regler som finns i det land man väljer att bosätta sig i.
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-02-2006, 22:36)
Jag tycker inte att man alltid behöver ta seden dit man kommer. Människor måste ha rätt att utöva sina traditioner, äta den mat de vill, ha vilka kläder de vill och fira sina högtider som de vill. Däremot tycker jag naturligtvis att man måste följa de lagar och regler som finns i det land man väljer att bosätta sig i.

Detta instämmer jag i smile.gif
Reserv
Det spelar tyvärr inte nån roll hur många varv jag än tänker, jag tycker samma ändå. Varför beklaga sig att vi bor konstigt, äter konstigt och annat som beklagas? Varför har dom tagit sig ända till kalla norden när det finns bra många fler fredliga länder som är mer som dom brukar ha det? Ingen kan säga att dom tvingats hit emot sin vilja, under deras resa hit har dom passerat åtsilliga länder som dom kunnat bosatt sig i. Dessutom så är det ytterst sällan som dom som verkligen skulle behöva lämna sina länder har råd med det, det är dom som redan har det bra i sina hemländer ekonomiskt som kan komma hit "emot sin vilja". En väninna till min bortgångne sambo träffade en kenyan, han blev utvisad trots att dom sammanbott i över ett år. Hon kände att hon inte skulle klara sig utan honom i över ett halvår så hon åkte ner med honom, det va´fasen ingen dans på rosor det inte. Muggen, det va´ett grävt hål i golvet, trampat jordgolv och vattenbrunn en halv kilometer bort. Hon fick minsann ta seden dit hon kom. Att jämföra med att vi svenskar firar midsommar är väl ändå inte i samma proportioner som typ muslimerna som kräver moskéebyggen, specialmat och egna skolor.
zaaritha
Folk får ta seden hur som helst! Men; hedersmord--det är ju inte acceptabelt alls!
*Felix matte*
Förstår dig och dina tankar Reserv... har ju syrra m fam som bodde länge i Saudiarabien... muslimskt styre.
De fick snällt foga sig i landets regler och så klart de gjorde... utan protester.

Kanske ska jag tillägga att de utsattes för dödshot mer än en gång trots att de försökte vara "de rättrogna" till lags.
Margaretha
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 22:37)

Detta instämmer jag i smile.gif

Även jag instämmer i detta! Om lagar i det nya landet krockar med seder som man har med sig så måste man respektera lagarna.
Gillan
SAGAN OM ETT UNDERLIGT FOLK

Det var en gång en ung afrikan, som under ett år besökt ett
land på norra halvklotet.

Det var ett väldigt exotiskt land med djurälskande invånare,
började han sin berättelse vid återkomsten till sin hemby.

Några dagar under början av solperioden dyrkade de med stor
iver sina fjäderfän.De smyckade sina hem med hönsfjädrar
och bilder av kycklingar, de förtärde ägg av olika konsistens,
de klädde ut sina barn, tände eldar och smällde av raketer. Det
var kanske någon ond gudom de försökte skrämma bort.

Senare på året när solen, som alla också dyrkade, stod högt
på himlen, klädde de en stång med blad och blommor och reste
den mot skyn.Sedan dansade de runt och sjöng sitt hemlands
vemodiga sånger.Jag minns särskilt hur de härmade grodornas
rörelser och ljud.

När kvällarna blev mörkare, flockade sig
människorna kring enkla ljuslågor.Nu hade de vuxna
haklappar och små mössor på sig.De djur de nu hyllade, var
små dyra skaldjur, som de åt tillsammans med de starka
drycker, som detta folk älskar.

Det hemskaste hände mig när nätterna var som allra längst.
En natt öppnades min dörr och en mängd kvinnor i vita,
fotsida klädnader trängde in.En kvinna hade ljus kring sitt hår
och allesammans sjöng om hästar och talade om katter.I detta
land var det sällan jag hörde någon tala om sin Gud.Men jag
fick vara med och se när de firade den stora grisfesten. de
anrättade grisen på många olika sätt och när de på första
dagens afton hade ätit--DÅ kom deras Gud.

Ja, de sa ju aldrig att det var så, men jag förstod nog.Han
liknade vår gamle medicinman--med mask framför ansiktet
och med underliga kläder.Han hade dyrbara gåvor med sig till
människorna, som då blev glada och lyckliga.Sedan försvann
han igen.De sa att han brukade komma till dem en gång om
året.Det är ett mycket underligt och exotiskt folk.

T.Johansson

Jag tycker den är underbar och mycket betänkansvärd

Redigerat av Evgeni - 17-08-2005, 10:56

--------------------
Tycker att den är lika underbar idag, och säkerligen
nästa år, och nästa igen....osv....

/Gillan
Reserv
CITAT (zaaritha @ 04-02-2006, 22:45)
Folk får ta seden hur som helst! Men; hedersmord--det är ju inte acceptabelt alls!

Det finns mycket som dom gärna vill behålla, ta könsstympningen av flickor, nu får dom juh inte göra sånt i sverige så då åker dom "hem" och utför ingreppet/övergreppet. Och "hem" är det stället dom flydde ifrån för att dom va´förföljda. Varför slutar förföljelserna automatiskt i och med att dom fått permanent uppehållstillstånd? Det första dom gör är juh att boka resa "hem" för att hälsa på släkten. Sen har vi det här med tvångsgiften, dom verkar va´smått pedofilistiska också en del av dom. I sverige är inte barnäktenskap eller tvångsgifte tillåtet, så då åker dom (än en gång) till sitt hemland för att gifta bort barnet, som ibland inte är äldre än 12-13 år. har det nåt med deras religion, politik eller seder att göra att familjerna gifter bort sina unga döttrer till halvgamla/helgamla kåta gubbar? Varför är det okay för en invandrare att kalla våra flickor/kvinnor för horor och oss för jävla svenne, men vi får inte säga blatte eller svartskalle? Näe, jag anser ändå att har man frivilligt eller ofrivilligt kommit till ett land som skiljer sig i så mycket så får man ta mig tusan försöka anpassa sig lite ändå.
ingrid fuxwall
Självfallet har den enskilda människan rätt till sina traditioner men de har också skyldigheter att rätta sig efter de lagar som finns i det nya landet och att ta hänsyn till det nya landets "regler".

Har inte följt det ämnet du nämner så jag kan inte förstå vad du menar.

ingrid

Men tänker som så; Ska alla nyinflyttade människor få behålla alla sina traditioner?

Om så skulle ju inte jag vilja bo granne med en kannibal
Pirum
Tycker inte heller att man "måste ta seden dit man kommer", däremot är det nog mest praktiskt för en själv om man försöker anpassa sig en smula. Dessutom kan det uppfattas respektlöst att alltför frikostigt bryta mot normer och värderingar. Om jag flyttar till Israel, inte grillar jag då griskött så att mina grannar plågas. Trots att det säkert inte finns lagar i Israel som förbjuder griskött. Flyttar jag till ett land där alkohol är förbjudet, självklart kan jag då inte sitta i trädgården och dricka grogg, till min nygrillade flintastek.

Jag har inte funderat mycket över "ta seden dit man kommer", kanske för att jag reser ganska lite. Men generellt sett beter sig turister sämre ju längre bort från hemmet de kommer tycks det, i egna kommunens skidbacke åker man skidor, i svenska fjällen dricker man öl, och i alperna 80%-ig rom smile.gif Fast det kanske delvis hänger ihop med priser.

Vad gäller "anpassa" förresten. I Norge finns exempel på sjukhus som tagit bort barnteckningar (tror jag) på barnavdelningen, därför att teckningarna föreställde grisar. Detta för att inte kränka barn från andra kulturer. En lämplig kompromiss, menar jag då, kunde vara att låta grisarna sitta kvar. Men bredvid kanske teckningar på kameler kunde hänga?

Leder osökt in på den där debatten i främst USA och Storbritannien, om man ska kalla julen "Christmas" eller "holiday", och julgran för "Christmas tree" eller "holiday tree" men, det är nog en annan diskussion kanske. Jag kommer aldrig att kalla min julgran för helgträd iaf. smile.gif
Margaretha
En mig närstående ung man gick på stan för ett tag sedan med sitt guldkors om halsen. Rätt som det var kom en annan ung man fram till honom och sa: "Stoppa bort ditt kors! Jag är muslim."

Sådant tycker jag också är oacceptabelt. Man kräver respekt för sin kultur och sin religion, men vill inte respektera andras. Vad ger det den unge svensken - som för övrigt har underbara kompisar från alla jordens hörn - för bild av muslimer??
netaave

Absolut! Och det här med hedersmord, barnäktenskap, omskärelse o.s.v. är ju inte bara förbjudet i Sverige, det är väl även förbjudet i FN konventionen om inte jag är alldeles ute och cyklar.

Det jag menar är mer den Svenssonuppfattning som finns här i landet om att "ska dom djä----na bo här får lära sig vad som gäller också"
Jag vill bara trycka på att man kanske ska tänka på vad orsaken är till varför dom faktiskt är här.
Och att dom kan åka hem när dom väl är svenska medborgare, är ju faktiskt p.g.a. det, dom är svenskar precis som om du och jag skulle ha åkt till deras land.

Jag tycker också invandringen har fört positiva saker med sig, jag säger bara spagetti, pizza, kebab, kaffelatte........ wink.gif
Margaretha
CITAT (netaave @ 04-02-2006, 23:30)
Och att dom kan åka hem när dom väl är svenska medborgare, är ju faktiskt p.g.a. det, dom är svenskar precis som om du och jag skulle ha åkt till deras land.

Men fullt så enkelt är det inte heller. Har själv goda vänner som trots att de är svenska medborgare aldrig skulle kunna sätta sin fot i sitt gamla hemland utan att bli arresterade. Det beror ju på vilken historia man har i sitt hemland, vilken roll man har spelat i motståndet mot en regim till exempel.
Åsa, mälardalen zon 2
Till viss del måste man anpassa sig till sitt nya land och ta seden dit man kommer. Det är ju inte meningen att vi i sverige ska radera bort alla våra seder och traditioner för att det kommit människor från andra länder. Tyvärr så har vi nog raderat bort lite för mycket ibland. Tycker själv att det var synd att de strök en del traditioner på min gymnasieskola när jag tog studenten p.g.a att skolan tagit in en stor mängd flyktingar något år tidigare, så ingen nationalsång sjöngs för de som inte var svenskar kunde ju ta illa upp etc.

Kan också tillägga att väldigt många invandrare faktiskt försöker anpassa sig till svenska regler och traditioner även om inte alla går lika långt som en muslim på farsans jobb som bad om hjälp med hur man skulle laga till en svensk julskinka inför jul.
Smedsborg
Vad är sed och tradition?

Är det att fira sina högtider och äta det man så önskar?
Är det att bibehålla sin tro?
Är det att fördömma de kvinnor som visar bart skinn i sverige till horor?
Är det att mörda eller att misshandla bara för att barnen vill leva ett eget liv och välja sin egen partner.
Är det att med våld försöka bibehålla makten över sin familj då den vill anpassa sig efter det nya landet?
Är det att omskära barn?
Är det rätten att aga sin kvinna?
Magdis
CITAT (Smedsborg @ 04-02-2006, 23:40)
Vad är sed och tradition?

Är det att fira sina högtider och äta det man så önskar?
Är det att bibehålla sin tro?
Är det att fördömma de kvinnor som visar bart skinn i sverige till horor?
Är det att mörda eller att misshandla bara för att barnen vill leva ett eget liv och välja sin egen partner.
Är det att med våld försöka bibehålla makten över sin familj då den vill anpassa sig efter det nya landet?
Är det att omskära barn?
Är det rätten att aga sin kvinna?

De två första punkterna du hade är tradition. Resten är brott.
Hannele
CITAT (netaave @ 04-02-2006, 22:32)
Om jag skulle flytta utomlands skulle det ske av egen fri vilja, men inte 17 skulle jag radera alla svenska seder för det, det är ju en del av min identitet att vara svensk, fira midsommar och käka sill.

Jag känner ingen svensk som "tagit seden dit dom kommer".
Ofta bor man i svenskkolonier, nära företaget, där du jobbar.
I Kenya lever du precis som du är van vid här hemma, med städjälp och annat av lokalbefolkningen.
I Cypern lever du som svensk, om du arbetar där, du behöver inte ändra något.
Kompisar som jobbar i Kina, springer till närmaste McDonalds. Och så vidare.

Men många svenskar är irriterade på invandrare, som vill göra saker på sitt sätt. wacko.gif
Och då menar jag inte de kriminella, utan normala familjer.
zaaritha
Det finns många invandrare som accepterar våra svenska regler--men;
dessa som håller på med hedersmord o dyl.--de bör få straff!
Gurkan
CITAT (zaaritha @ 05-02-2006, 00:06)
Det finns många invandrare som accepterar våra svenska regler--men;
dessa som håller på med hedersmord o dyl.--de bör få straff!

Men snälla nån, det finns väl ingen, på nån sida i debatten, som tycker att hedersmord är ok ?? blink.gif blink.gif blink.gif
zaaritha
Det har jag då inte påstått! wub.gif
Pirum
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-02-2006, 23:47)
De två första punkterna du hade är tradition. Resten är brott.

Men att omskära pojkar är väl ännu inte kriminaliserat? Talar nu inte om medicinskt motiverade ingrepp, utan om omskärelse av traditions- eller religionsskäl.
Smedsborg
Hmm Kunde misstolkas
Reserv

Jag tycker också invandringen har fört positiva saker med sig, jag säger bara spagetti, pizza, kebab, kaffelatte........ wink.gif

Men det jag nämnde va´juh inte när dom fått medborgarskapet, det va´juh direkt när dom fått permanent uppehållstillstånd. Hur kommer det sig att dom ena dan är förföljda eller det är så mycket krig i deras hemländer så dom kan inte va´där, och dan efter när dom fått uppehållstillståndet tar nästa plan "hem"? Tog förföljelsen och kriget slut över en natt? unsure.gif Om dom kan semestra i sina hemländer så måste dom väl också kunna flytta tillbaks dit. wink.gif Det finns faktiskt såna som aldrig kan åka tillbaks till sitt hemland, såna som faktiskt va´förföljda och torterade på riktigt, det är lättare att känna sympati för dom än för den andra klungan som skrattar åt oss dumma lättlurade svenskar. En av mina närmaste vänner, en chilenare, han kunde inte åka tillbaks på över 15 år. I det jobb jag har så ser jag många avigsidor hos invandrarna, deras kvinnosyn och totala arrogans, vi får juh inte säga eller göra nåt för då är vi juh bara jä**a rasister.
netaave
CITAT (Reserv @ 05-02-2006, 11:06)

Men det jag nämnde va´juh inte när dom fått medborgarskapet, det va´juh direkt när dom fått permanent uppehållstillstånd. Hur kommer det sig att dom ena dan är förföljda eller det är så mycket krig i deras hemländer så dom kan inte va´där, och dan efter när dom fått uppehållstillståndet tar nästa plan "hem"? Tog förföljelsen och kriget slut över en natt? unsure.gif Om dom kan semestra i sina hemländer så måste dom väl också kunna flytta tillbaks dit. wink.gif Det finns faktiskt såna som aldrig kan åka tillbaks till sitt hemland, såna som faktiskt va´förföljda och torterade på riktigt, det är lättare att känna sympati för dom än för den andra klungan som skrattar åt oss dumma lättlurade svenskar. En av mina närmaste vänner, en chilenare, han kunde inte åka tillbaks på över 15 år. I det jobb jag har så ser jag många avigsidor hos invandrarna, deras kvinnosyn och totala arrogans, vi får juh inte säga eller göra nåt för då är vi juh bara jä**a rasister.

Jo jag är medveten om att det finns många knepiga sidor i det här.
Säkert finns det också en och annan som utnyttjar systemet, men ärligt talat, det finns dom av våra egna som gör det också, det ser jag dagligen i mitt jobb.
Problemet är väl bara att sortera ur rätt personer och låta dom som verkligen har problem i hemländerna stanna. Det är där det brister, det talar väl andelen invandrare på våra fängelser för.
Kvinnosynen är naturligtvis också ett stort problem, både bland invandrare och svenskar. Senast nu på radion hörde jag att en 23-årig svensk man under lång tid misshandlat fru och 1-årig dotter.

Sen tycker jag också att det går för långt när inte vi kan behålla våra traditioner för att det finns ett antal elever med invandrarbakgrund i en skola, men det tycker jag tyder mer på svag ledning i skolan, där får väl vi föräldrar också stå på oss och protestera högljutt.
Hannele
CITAT (netaave @ 05-02-2006, 11:58)
Sen tycker jag också att det går för långt när inte vi kan behålla våra traditioner för att det finns ett antal elever med invandrarbakgrund i en skola, men det tycker jag tyder mer på svag ledning i skolan, där får väl vi föräldrar också stå på oss och protestera högljutt.

Det har inte med invandrarelever att göra, utan allmän religionsfrihet.
Religionsfrihet innebär även frihet från religion, för svenska barn också.
Alla svenskar är inte heller troende kristna, utan firar Kalle Anka på julafton. sleep.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 05-02-2006, 13:03)

Alla svenskar är inte heller troende kristna, utan firar Kalle Anka på julafton. sleep.gif

Ursäkta en möjligtvis dum fråga blink.gif Vad har religionsfrihet med "du gamla du fria" att göra? På många skolor har det faktiskt vart tradition att sjunga den på skolavslutningar, men nu ska den klassas som rasistisk wacko.gif Svenska barn har dessutom inte religionsfri het, dom måste gå på religionstimmarna, men det slipper muslimerna sleep.gif
anna_rispan
när jag gick gymnasiet så var våra muslimska klasskamrater med på religionsundervisningen. varför inte??
Åsa, mälardalen zon 2
Varför slipper muslimska ungdomar religionsundervisningen på en del skolor??? Efter vad jag sett på skolan där jag jobbar så läser de ju om en massa religioner, även islam. Så det är väl bara bra att eleverna har olika religioner då kan de ju berätta om hur de firar olika religiösa högtider etc.
Reserv
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-02-2006, 13:38)
Varför slipper muslimska ungdomar religionsundervisningen på en del skolor??? Efter vad jag sett på skolan där jag jobbar så läser de ju om en massa religioner, även islam. Så det är väl bara bra att eleverna har olika religioner då kan de ju berätta om hur de firar olika religiösa högtider etc.

För muslimerna så finns det juh bara en religion som är rätt, alla andra är juh som att lära sig att det finns andra gudar också, det går emot deras religion. En del muslimer (dom som vill va´en del av svenska samhället) går på svenska religionsklasser, medan dom som nu inte vill va´en del av svenska samhället står över såna hädelser. Fast dom som inte går på svenska religionslektioner flyttar nog över till en muslimsk skola så småning om. Undra varför det får finnas muslimska skolor förresten? wink.gif Tänk om nån skola skulle få för sig att säga att det här är en svensk skola för enbart svenska barn blink.gif Jädra i min lilla låda vilket liv det skulle bli då wacko.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 05-02-2006, 13:10)
Ursäkta en möjligtvis dum fråga blink.gif Vad har religionsfrihet med "du gamla du fria" att göra? På många skolor har det faktiskt vart tradition att sjunga den på skolavslutningar

Vad är det för fel på Idas Sommarvisa, som ersatt psalmen Den blomstertid nu kommer?
Du gamla, Du fria spelas mest på hockematcher. rolleyes.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 05-02-2006, 13:59)
Ursäkta en möjligtvis dum fråga blink.gif Vad har religionsfrihet med "du gamla du fria" att göra? På många skolor har det faktiskt vart tradition att sjunga den på skolavslutningar

Vad är det för fel på Idas Sommarvisa, som ersatt psalmen Den blomstertid nu kommer?
Du gamla, Du fria spelas mest på hockematcher. rolleyes.gif

Och på dom skolor som faktiskt sjöng våran nationalsång, vad är det för fel på den? Varför ska vi svenskar ändra på sånt som varit under en massa år, bara för att invandrare kan känna sig kränkta? "Ja jag vill leva jag vill dö i norden" varför kommer dom då hit om dom inte ville det ? Många gånger så är det faktiskt svenskar som tassar på tå lite väl i onödan för att ta hänsyn innan nån ens bett om det. Jag har sett invandrarungdomar med Tors hammare, dom ser inget rasistiskt med det, ett snyggt smycke bara. Men varför skulle nationalsången ersättas av idas sommarvisa? På låg och mellanstadiet kan jag juh förstå, men på högstadiet och gymnasiet då ungdomarna börjar ta ett kliv in i vuxenvärlden, näe.
Magdis
CITAT (Reserv @ 05-02-2006, 14:05)
Varför ska vi svenskar ändra på sånt som varit under en massa år, bara för att invandrare kan känna sig kränkta? Många gånger så är det faktiskt svenskar som tassar på tå lite väl i onödan för att ta hänsyn innan nån ens bett om det.

Håller fullständigt med! Det är enbart korkat att förbjuda nationalsång och svenska flaggor, det är jag övertygad om att invandrarna också tycker om man ska vara ärlig.
Gurkan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-02-2006, 14:10)
Varför ska vi svenskar ändra på sånt som varit under en massa år, bara för att invandrare kan  känna sig kränkta?  Många gånger så är det faktiskt svenskar som tassar på tå lite väl i onödan för att ta hänsyn innan nån ens bett om det.

Håller fullständigt med! Det är enbart korkat att förbjuda nationalsång och svenska flaggor, det är jag övertygad om att invandrarna också tycker om man ska vara ärlig.

Man kan väl inte skylla detta på "invandrarna" utan det var väl snarast kommunalpolitiker och skolledar som hoppades få medalj i politisk korrekthet.

Dessutom är det väl inte aktuellt längre, det var några år i slutet på 90-talet det var på tapeten när skinheads var på nyheterna varje dag, med svenska flaggor, nationalsång och hitlerhälsningar.
netaave
CITAT (Hannele @ 05-02-2006, 13:03)

Fast nu tänkte jag inte på religion utan tradition, man behöver inte vara speciellt religiös för att tycka att "Den blomstertid" hör till skolavslutningen.
Hannele
Mycket gnäll på andra här, men hur firar ni själva, att ni är svenskar?
Jag skickade våra tre söner att spela "Du gamla du fria" på Nationaldagen.
Glest med svenska åskådare:

Hannele
Vad har religionsfrihet med "du gamla du fria" att göra? På många skolor har det faktiskt vart tradition att sjunga den på skolavslutningar, men nu ska den klassas som rasistisk wacko.gif

Du gamla, Du fria spelas varje år och Nationaldagen firas. Var var du då?
Magdis
CITAT (Gurkan @ 05-02-2006, 14:18)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-02-2006, 14:10)
Varför ska vi svenskar ändra på sånt som varit under en massa år, bara för att invandrare kan  känna sig kränkta?  Många gånger så är det faktiskt svenskar som tassar på tå lite väl i onödan för att ta hänsyn innan nån ens bett om det.

Man kan väl inte skylla detta på "invandrarna" utan det var väl snarast kommunalpolitiker och skolledar som hoppades få medalj i politisk korrekthet.

Dessutom är det väl inte aktuellt längre, det var några år i slutet på 90-talet det var på tapeten när skinheads var på nyheterna varje dag, med svenska flaggor, nationalsång och hitlerhälsningar.

Nej det tycker inte jag heller. Det är ju inte de som kommit på det, utan det är ju vi svenskar som själva gjort det. Jag tror invandrarna tycker det är lite konstigt.
Pirum
Slipper muslimer verkligen religionslektionerna? Verkar helt barockt, förmodligen bryter skolan mot någon lag där. Det är ju inte "kristendomsundervisning" längre, utan just mestadels religionshistoria. Och där krävs mer kunskap både bland barn och vuxna. Mest bland de vuxna kanske...
Problemet blir väl att om det finns olika grupperingar i klasserna så kan det uppstå spänningar när läraren går igenom de olika religionernas illdåd (ofta använt som redskap av politiker) genom historien, och inte bara fokuserar på de trevliga bitarna. Går att hitta illdåd utförda i stort sett i alla religioners namn. Därmed inte sagt att alla religioner är onda.
Margaretha
Har aldrig hört talas om att någon skulle slippa ämnet religionskunskap i gymnasiet i alla fall.

Så här står det i målen för ämnet : Eleven skall "känna till kristendomens och några andra världsreligioners och andra livsåskådningars grundläggande uttrycksformer, tro och idéer".

Sedan finns det enstaka lärare som struntar i att följa detta och i stället låter eleverna rösta om vilka religioner de ska läsa. I båda mina barns fall har det i klasser med många muslimer lett till att man inte läst om kristendomen. Men väl om islam, på längden och tvären.

Jag tror inte att det är fel att svenska ungdomar skaffar sig en bild av islam och andra religioner, MEN det är tjänstefel att hoppa över kristendomen - även i en klass med många invandrare med annan religion -eller kanske i synnerhet där. Det handlar ju om att förstå varandra! Och den kultur som man trots allt lever i och vars värdegrund kristendomen har så stor del i.

Exempel på betygskriterium för betyget G:
"Eleven jämför riter, traditioner och levnadssätt i olika religioner och andra livsåskådningar."
För VG:"Eleven reflekterar enskilt och i grupp över vad tolerans gentemot olika människors sätt att se på tillvaron innebär."
Och för MVG:"Eleven upptäcker likheter och skillnader mellan kristendomens och några andra världsreligioners och livsåskådningars grundtankar och uttryckssätt och tillämpar dem på aktuella frågor såsom kvinnosyn och samhällssyn i ett aktuellt och ett historiskt perspektiv."

Mer finns här: http://www.skolverket.se/sb/d/616
pejori
jodå..dom slipper relion och gymnastik, samt sexualkunskap om föräldrarna kräver det av religösa skäl wub.gif
Pirum
Verkar helt orimligt, sådan bristfällig undervisning är väl inte ens tillåten i privatskolor? Gymnastik har jag dock större förståelse för att barn får slippa ibland, åtminstone om det är blandade klasser. Har full förståelse för att exv tjejer inte vill ha med idiotkillar på simlektionerna. Eller tvärtom kanske.
Margaretha
CITAT (pejori @ 05-02-2006, 17:21)
jodå..dom slipper relion och gymnastik, samt sexualkunskap om föräldrarna kräver det av religösa skäl wub.gif

Gäller det även på gymnasiet? Har aldrig hört talas om det fast jag arbetar på ett gymnasium med många invandrarelever. huh.gif
anna_rispan
ja men vilka årskurser talar ni om när det gäller slippa?? på gymnasienivå kan man ju nästan välja kurser själv. o är det inte så kommer det nog att bli så. men högstadiet vet jag inte. det har kanske ändrat sig sen jag gick.

Men våra skolkamrater har alltid varit med på all undervisning så vitt jag vet.

P.s. simlektonerna var inte särkilt populära hos någon av tjejerna. Man kännde sig ofta uttittad av killarna.
pejori
CITAT (Margaretha @ 05-02-2006, 17:49)
CITAT (pejori @ 05-02-2006, 17:21)

Gäller det även på gymnasiet? Har aldrig hört talas om det fast jag arbetar på ett gymnasium med många invandrarelever. huh.gif

det gäller även gymnasiet. dom får IG smile.gif
anna_rispan
får man IG så slipper man väl inte i allafall. då har man ju som elev medvetet haft det i tankarna. men får man konsekvenser slipper man väl inte???
Reserv
Det gör inget att få IG i religionskunskap t.ex. det är bara att ta igen dom poängerna i nåt annat ämne som eleven är starkare i, dessutom är inte religionskunskap ett grundläggande ämne, om man nu inte ska studera vidare till teolog.
Margaretha
Religionskunskap är ett kärnämne på alla nationella program i gymnasiet och sådana brukar inte kunna bytas ut.
Jag ska ta reda på hur det verkligen förhåller sig och komma tillbaka. unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om man inte går på lektionerna i ett ämne får man inte IG man får inget betyg alls = streck. För att få IG måste man ha gått på lektionerna och visat att man inte når upp till Godkänt. Går eleven inte på lektionerna finns det inte betygsunderlag för att bedöma att eleven har IG. En lärare som sätter IG på en elev som aldrig satt sin fot på lektionen begår tjänstefel.

(+det skulle även vara en skymf mot de elever som faktiskt går på lektionerna och kämpar men som ändå inte klarar godkänt ifall folk som inte ens gick på lektionerna fick samma betyg)
kerstin z5-6
Ja Åsa -du har helt rätt i det -ingen närvaro = streck ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon