CITAT (Sommartorparn @ 04-02-2006, 12:07)
Tänk såhär:
Om du vet att din granne inte tycker om att bli kallad fetknopp, att han är väldigt känslig på den punkten, (exempelvis på grund av att han är mobbad)..... Om du är medveten om detta och just därför med hög röst ropar 'fetknopp' efter honom på gatan så alla hör...... Och om han då blir förbannad och slår dig på käften......Och du sedan försvarar dig med att du får säga vad du vill och förresten var han överviktig ........
Det är naturligtvis en provocering, och kanske tar domstolen till och med hänsyn till det, när de dömer gärningsmannen (dvs, den som tog till våld). Samma om du är otrogen, och din partner lappar till dig, då är det den som slår och inte den som är otrogen som är brottslingen i (svenska) lagens ögon. Och så måste det vara.
Yttrandefriheten är inte total, det finns begränsningar. Mordhot är exv inte tillåtet. Men var gränsen ska gå är svår.
Att kritisera en ideologi, politik, religion, filosofi, etc, det är däremot alltid tillåtet. Även om det kränker anhängarna.
Okynneskränkningar, kränkningar bara för att såra, är osmakliga enligt min mening. Ska de kriminaliseras? För att ta exemplet med de överviktiga. Det är helt klart att många överviktiga mobbas och diskrimineras i vårt samhälle. Men ska all kritik av övervikt förbjudas? Självklart inte. Man måste få argumentera för straffskatt på fett, högre privata försäkringspremier för överviktiga, extra pris på flygbiljetter, etc. Innebär detta att jag håller med om dessa åsikter? Nä. Jag skulle nog själv drabbas av straffskatt på fett dessutom.
Men yttrandefrihet är inte till för att skydda åsikter som folk och regering tycker om, utan åsikter som folk och regering INTE tycker om.
För egen kan jag mena att det är hänsynslöst att röka i närheten av barn. Det är bara lågpannade flåbusar som gör sådant. Jag menar dessutom att rökning, åtminstone på sikt, bör förbjudas. Kränker jag rökarna med sådana åsikter? Kanske. Får en kränkt rökare klappa till mig, om jag klagar på att han röker bredvid en busshållplats?