CITAT (Reserv @ 04-02-2006, 19:23)
Nu har dom jädra dårarna börjat sprida rykten i arabvärlden att danskarna har bokbål och bränner koranen, undra om det där kriget mina vänner pratat om under så många år är här nu

Ryktena var falska, men uppgifterna är inte helt felaktiga, nazister i Danmark har talat om att samlas för att bränna koranen. Förmodligen kommer religiösa böcker snart att brinna lite varstans. Givetvis är det oacceptabelt att man bränner ambassader som svar på att man tror någon bränner böcker.
Att bränna böcker är generellt sett ganska plumpt tycker jag, speciellt om det är svårtillgängliga eller sällsynta böcker, men det kan såklart inte vara olagligt att bränna sina egna böcker. I vår marknadsreligiösa värld skulle det väl bli förbjudet att kasta reklamen i vedspisen annars.
Att som icke-inblandad i en religion bränna religionens lära är i mina ögon provocerande och fult. Men lagligt. Om en exmedlem i Livets Ord bränner sin bibel, det har jag dock inga invändningar mot. Eller om folket i ett land med påtvingad statskyrka bränner sin bibel.
Om någon bränner koranen på gator i Köpenhamn så menar jag att han bör arresteras, inte för att han bränner en religiös skrift, utan för att han sannolikt eldar utan tillstånd.
Givetvis bör det vara tillåtet att bränna och skända flaggor förresten.
Minns ni De Geer? Hans "skända flaggan" förstördes av polisen, och han åtalades och dömdes för att ha hädat Sverige. Hoppas och tror lagen är bättre idag. Han gjorde även liknande saker med amerikanska flaggan.