CITAT (LadyG @ 04-02-2006, 23:51)
Hyfsad artikel, jag väljer ut några citat att kommentera :
"Hassan Moktari, medlem i moskéns ledning och bosatt i Sverige sedan 34 år tillbaka, berättade att hans elvaåriga dotter kom hem gråtande förra veckan. Några män, vuxna, svenska karlar, hade frågat henne i tunnelbanan:
– Vad gör du i vårt land?"
Skamligt beteende! Barnen ska aldrig kritiseras för sina föräldrars val, oavsett om det är migration, jobbval, religion, inkomst, etc. Sannolikt svårt störda eller intellektuellt förslummade personer som ställde den frågan, men det hjälper ju inte flickan.
"Men det finns en likhet mellan juden före förintelsen och muslimen i dag. Muslimerna är en folkgrupp som det är accepterat att spotta på eller åtminstone bekymrat prata om."
Stämmer verkligen detta? På 1930-talet kunde man ju i riksdag och universitet stå och prata om att stoppa invandringen av något dussin judiska läkare med hänvisning dels till deras negativa inverkan på genpoolen, dels med hänvisning till att de stal jobb från svenska läkare samt förringade yrkets status. Man kunde alltså, på allra högsta nivå, säga grovt rasistiska saker om judar. Jag upplever det som att det idag är väldigt oaccepterat att kritisera muslimer i Sverige idag, i tidningar och övrig media. Samt i riksdagen givetvis. Det är nog mer accepterat att spotta på eller tala bekymrat om kyrkans bakåtsträvanden, i Sverige och utomlands. Tror tyvärr att man i debatten ofta blandar ihop enskilda muslimer, muslimer och islam. Kritisera islam är inte samma sak som att kritisera muslimer, även om det vid en första anblick kan tyckas så. Helt kan man såklart aldrig skilja en ideologi från sina utövare/anhängare, men om jag säger att kristendomen har en omänsklig attityd vad gäller preventivmedel i Afrika så innebär det inte att jag säger att kristna är omänskliga.
Dock, det FINNS _helt klart_ stora likheter mellan 30-talet och nutiden, många av de karikatyrer som görs gällande muslimer idag ser ut som karbonkopior av de som gjordes av judar på 30-talet. Speciellt i amerikansk media ser jag ofta teckningar som jag tycker hyser en inneboende rasism. Araber (för det är oftast araber) tecknas med flugor kretsande kring huvudet, etc. Väldigt lågt, och inte alls humoristiskt. Satiren, i den mån sådan finns, hade kunnat bli lika bra med mer dämpade bilder.