Jag skrev just att det inte var så farligt men suddade igen efter en liten sökning på Google ...
Själv skär jag bort det gröna och äter resten men jag hittade följande information :
Källor: Potatisboken, smak.se och potatisinfo.com
CITAT
l det finns mer än 5 000 olika potatissorter i hela världen.
l det odlas runt 150 sorter i Sverige.
l potatis delas in i tre olika huvudgrupper; tidiga sorter (färskpotatis), sommar- och höstsorter och höst- och vintersorter. Det är den senare gruppen som är basen i den svenska konsumtionen.
l de högsta kraven på potatis ställs på den som används till chips. Den skall klara lagring och ha en jämn halt av stärkelse för att få den rätta gyllengula färgen vid fritering.
l en begränsad grön fläck på potatisen beror på att den utsatts för ljus vid odlingen.
l en mer diffus grön-gul färg på hela knölen beror på att den utsatts för ljus vid lagringen.
l den gröna färgen kommer från klorofyll som bildas av ljuset. Halten av giftet solanin, som finns i potatisen, ökar också. Solanin kan orsaka illamående, huvudvärk, magont och kräkningar. Vid stort intag kan magens slemhinnor skadas.
l hela potatisen skall kasseras om den är grönfärgad. Det räcker inte med att skära bort det missfärgade partiet.
l en potatis innehåller nästan 80 procent vatten och 0,1 procent fett.
Källor: Potatisboken,
smak.se och potatisinfo.com
Jag vågar inte säga emot Potatisinfo.com
men jag fortsätter att skära bort och äta i smyg.