Full version: Potatis..
Angeleyetears
Hej,

Jag har en fråga gällande potatis.. Hur giftigt är det att äta grönapotatisar? Om ex det är grönt på ett ställe och normalt på resterande potatisen.. Hur farligt är det attt äta potatisen? Jag är helt nojig, jag skär nästan bort halva potatisen för jag är så rädd.. Kan man dö på stört eller vad händer? Iblan kan jag lura kroppen att jag har blivit förgiftad men jag har ätit en helt frisk potatis..

Dessa frågor gnager i huvudet.
Whiskuchi
Jag skär bort det gröna bara, tror inte det är särskilt farligt alls så länge man inte äter för mycket (typ äter enbart det gröna) wink.gif
Gurkan
Jag skrev just att det inte var så farligt men suddade igen efter en liten sökning på Google ...

Själv skär jag bort det gröna och äter resten men jag hittade följande information :

Källor: Potatisboken, smak.se och potatisinfo.com

CITAT

l det finns mer än 5 000 olika potatissorter i hela världen.
l det odlas runt 150 sorter i Sverige.
l potatis delas in i tre olika huvudgrupper; tidiga sorter (färskpotatis), sommar- och höstsorter och höst- och vintersorter. Det är den senare gruppen som är basen i den svenska konsumtionen.
l de högsta kraven på potatis ställs på den som används till chips. Den skall klara lagring och ha en jämn halt av stärkelse för att få den rätta gyllengula färgen vid fritering.
l en begränsad grön fläck på potatisen beror på att den utsatts för ljus vid odlingen.
l en mer diffus grön-gul färg på hela knölen beror på att den utsatts för ljus vid lagringen.
l den gröna färgen kommer från klorofyll som bildas av ljuset. Halten av giftet solanin, som finns i potatisen, ökar också. Solanin kan orsaka illamående, huvudvärk, magont och kräkningar. Vid stort intag kan magens slemhinnor skadas.
l hela potatisen skall kasseras om den är grönfärgad. Det räcker inte med att skära bort det missfärgade partiet.  

l en potatis innehåller nästan 80 procent vatten och 0,1 procent fett.
Källor: Potatisboken,
smak.se och potatisinfo.com

Jag vågar inte säga emot Potatisinfo.com unsure.gif men jag fortsätter att skära bort och äta i smyg.
Pirum
Använd potatisen som sättpotatis istället, det är det enda den gröna potatisen duger till smile.gif

Ett annat tips är att när man nu i undermåliga butiker köper undermålig potatis med groddar, av misstag (för medvetet köper man ju inte med groddar), så ska man skära bort ögat som grodden sitter i. Runt grodden bildas tydligen en smula gift, för att skydda just grodden. Gröna groddar indikerar för övrigt att potatisen sannolikt varit utsatt för ljus. Vita groddar är på det sättet "säkrare".

Potatis är (på gott och ont) väldigt billig mat, det finns ingen anledning att äta grön potatis i Sverige idag.
bikiv
Jag såg på ICA att man säljer bl a Sparrispotatis i "tråg med plast omkring" Potatisen såg grön ut!

Är det inte så att solanin bildas om potatisen utsätts för ljus? Konstigt att man får sälja potatis förpackad på detta sätt! Den var ju ganska dyr, jämförelsevis, också!
Pirum
Såg sådan också, dansk sparrispotatis, samt Amandine, i just en ICA-affär för inte länge sedan. Svaagt gröna.
Måhända har de speciell plast...eller speciella lampor...men så ljust och varmt som de stackars potatisarna låg...potatiskunskap verkar inte frodas i våra butiker. Knölar.
Angeleyetears
Jag brukar vrida och vända på potatisen i affären en efter en för att itne se att de är gröna.
Det skulle vara lite jobbigt att åka till sjukhuset och berätta att jag åt lite grönt på potatisen =)
Så det är bäst att kolla jätte noga..

Ibland är chipen gröna, och jag bryter bort det gröna för säkerhetsskull..
KURT
Solaninet finns vid ytan på potatisen. Så potatisar med stor relativ yta (t ex sparrispotatisar) innehåller också mera solanin. Endel gamla potatissorater har också sorterats bort jus p g a att de innehåller (eller lättare bildar) höga halter glykoalkaloider . Därför säljs t ex inte längre potatissorterna Magnum Bonum och Sava:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____8773.aspx
Luddet
Jag undrar bara vem vänder på och kontrollerar varje potatis när den skalas industriellt till restauranger och chipstillverkning etc. ?
bikiv
CITAT (Luddet @ 06-02-2006, 09:49)
Jag undrar bara vem vänder på och kontrollerar varje potatis när den skalas industriellt till restauranger och chipstillverkning etc. ?

Ja, det är en intressant fråga? Det måste ju vara åtskilliga gröna potatisar som slinker igenom och blir till chips och andra "förädlade" potatisvaror.

Blir solanin "ogiftigt" om det utsätts för höga temperaturer (som fritering etc)?
Gurkan
Nog sorteras potatisen ganska noga innan den förädlas eller förpackas ?
Den potatis som kommer upp i upptagaren och lastas med frontlastare på långtradare, till Findus eller var den nu ska, får en hel del stryk och sorteras mauellt av flitiga damer vid löpande bandet. Det har jag själv sett vid studiebesök i småskolan. Likaså den vi köper i affären, annars skulle det finnas mycket mer skadade potatisar med än vad det gör. Visst slinker det med en och annan gröning men inte jättemånga.

Solanin bryt inte ner av de temperaturer som man har vid matlagning.

Ta det lite lugnt innan ni skriker "LARMRAPPORT" ang. grön potatis, släng de som är gröna, plocka bort gröna chips eller retunera påsen. Svårare än så behöver det nog inte vara, man dör inte om man råkar nudda en grön potatis !!! Men REKOMENDATIONEN är att slänga hela potatisen om den är grön på en plätt.

Jag skulle isåfall vara mer orolig för kadmium och andra tungmetaller som kan anrikas i kroppen över tid.

Visst är det bra att vara försiktig men man ska inte oroa sig i onödan tycker jag. Det finns saker i världen att vara mer rädd för än potatis. wub.gif
Angeleyetears
Det är ju som sagt andra mindre nyttiga ämnen vi får i oss..
noora

Uppenbarligen ingen, då jag ibland har hittat grön potatis bland chipsen...
Tittiluringen
Men snälla söta ni.... håller helt med Gurkan, vi får i oss så mkt annat skräp och då är väl ändå dom gröna potatisarna ganska lättupptäckta?

Har för övrigt jobbat på en potatisskördare i Australien så jag VET att det sorteras otroligt noggrant. Först på skördaren, sedan innan potatisen packades i säckar för export. Sen vet jag inte men är ganska övertygad om att innan slutproduktion sker ännu någon sortering.

Men nu är det väl oxå så att ljuset som skadar potatisen inte visar effekt på en gång... lägg en potatis i fönstret och inte förvandlas den till grön direkt inte??

Men ämnet är intressant tycker jag... jag undrar om någon vet NÄR, alltså vid vilken mängd det gröna i potatisen börjar bli ohälsosamt, alltså till och med Mjölk är ju giftigt om man dricker... eh vad var det nu... hundratals liter om dagen iaf.

Kram på er!
Titti wub.gif
Piccante
CITAT
jag undrar om någon vet NÄR, alltså vid vilken mängd det gröna i potatisen börjar bli ohälsosamt,

Det gröna på potatisen är klorofyll och det är ofarligt. Solaninet som bildas är färglöst, så man kan nog inte se om en potatis är farlig eller ej. Det gröna visar bara att de har varit utsatta för ljus under lagringen och att risken att det bildats solanin är hög.
marskattan

Jag har faktiskt jobbat som "sorterare" på en fabrik som tillverkade frysta potatisprodukter (bla pommes). Inte ett roligt jobb eftersom man satt där i en bullrig och kall miljö och stirrade på potatis, timme ut och timme in. Men där skulle vi sortera bort skadad potatis och framför allt grön potatis. För där var reglerna att om potatisen var det minsta grön så skulle den kastas...

Innan vi fick potatisen hade den sorterats minst två gånger tidigare (direkt vid upptagningen och sen vid potatislagret). Sen efter att potatisarna passerat "min" station så skars dom i bitar. Sen fanns det ytterligare en maskin som skulle sortera bort potatisen om den var dålig.

Men som allting i dagens moderna samhälle så försöker man hitta maskiner som kan göra jobbet billigare (inte alltid bättre) och tyvärr så får vi nog leva med allt fler gröna potatisar. För även om det var ett rätt monotont arbete så var vi ändå bättre än den maskin som ersatte oss.

Hehe, blev nästan lite nostalgisk av att tänka tillbaks...
Agge
littlegem
Svaret är enkelt för en växtfysiolog. Släng hela knölen.

Det hjälper inte att skära bort det gröna om ni vill slippa solanin. Som någon har skrivit är det gröna klorofyll, solanin bildas i hela den belysta knölen, även de icke-gröna delarna. Solanin är ett långsamtverkande gift, det ger nervskador (har jag för mig).

Får jag gröna knölar i den egna skörden och och de är fina i övrigt bevarar jag dem som utsäde. Sättpotatis ska gärna solas, solaninet biter även på skadedjur.
Gurkan
Eftersom jag är intresserad av såväl kemi som biologi så har jag letat vidare om grön potatis och solanin ... och får samma svar överallt som bekräftar de de flesta av er (inte jag dock) redan visste.

Grön potatis = släng hela knölen.

I min Googelsökning hittade jag dock en väldit rolig tråd här från odla som jag låter avsluta diskussionen för min egen del.

trivialsopors potatishasch

laugh.gif
Tittiluringen
oj jag älskar Odla.nu... jag lär mig så mkt nytt. Att det var klorofyll som var grönt borde man kanske kunnat om man hängt med i skolan ordentligt. Men tack för upplysningen!

Nu ska jag trassla in mig i nån ny tråd få se vad mer jag har att lära.

kram på er!!
Titti wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon