CITAT (Reserv @ 05-02-2006, 21:59)
CITAT (netaave @ 05-02-2006, 21:51)
CITAT (pejori @ 05-02-2006, 17:21)
jodå..dom slipper relion och gymnastik, samt sexualkunskap om föräldrarna kräver det av religösa skäl

Vad har du fått det ifrån?
Det är ingen rekommendation från skolverket och står inte i skollagen!
Likaväl som dom kan bryta mot andra lagar så är väl ändå skollagen rätt simpel att bryta mot. Om föräldrarna kräver så kan dom visst slippa religion, sexualkunskap och gymnastik. Skiljer det verkligen så mycket mellan kommuner? Okay att det inte står i skollagen, men i realiteten så är det juh ändå så, hur det kommer sig är väl inte särskilt relevant. Ena jänta reste på en religionsresa i gymnasiet och bytte sen bort resterande av religionsundervisningen mot filosofi som låg mer för henne. Det va´ingen som sa att det va´ett kärnämne, hon läste juh in samma poäng i filosofin.

Låter jättekonstigt för mig som ändå är ganska insatt i det här. jag har ju hjälpt familjer till barn med kognitiva skador att göra det här på rätt sätt.
Läs mitt inlägg igen efter redigering får du se hur det ska gå till.
Visst kan det skilja sig, är ju ändå den enskilda rektorn som beslutar men dom ska ju hålla sig till skollagen.
I jäntans fall undrar jag om dom likställt religionshistoria med filosofi, dom ämnena ligger ju nära varandra. Trodde dock att filosofi var något som kommer först på högskolan.
Min jänta går ju ut gymnasiet nu, och jag har inte sett det ämnet som tillval överhuvudtaget.