CITAT (Luddet @ 06-02-2006, 09:49)
Jag undrar bara vem vänder på och kontrollerar varje potatis när den skalas industriellt till restauranger och chipstillverkning etc. ?
Jag har faktiskt jobbat som "sorterare" på en fabrik som tillverkade frysta potatisprodukter (bla pommes). Inte ett roligt jobb eftersom man satt där i en bullrig och kall miljö och stirrade på potatis, timme ut och timme in. Men där skulle vi sortera bort skadad potatis och framför allt grön potatis. För där var reglerna att om potatisen var det minsta grön så skulle den kastas...
Innan vi fick potatisen hade den sorterats minst två gånger tidigare (direkt vid upptagningen och sen vid potatislagret). Sen efter att potatisarna passerat "min" station så skars dom i bitar. Sen fanns det ytterligare en maskin som skulle sortera bort potatisen om den var dålig.
Men som allting i dagens moderna samhälle så försöker man hitta maskiner som kan göra jobbet billigare (inte alltid bättre) och tyvärr så får vi nog leva med allt fler gröna potatisar. För även om det var ett rätt monotont arbete så var vi ändå bättre än den maskin som ersatte oss.
Hehe, blev nästan lite nostalgisk av att tänka tillbaks...
Agge