Prova att plantera om, dom brukar stå i så himla små krukor och kräver då automatisk bevattning för att inte torka ut ... dom har inte heller mycket näring att leva av och är vana vid massa extra belysning. Klipp ner och plantera om så brukar dom ta sig och bli ok plantor.
Vi snackade om det häromdan i en annan tråd.
Jag citerar mig själv :
CITAT
Min erfarenhet av de små kryddplantorna man köper i mataffären är faktiskt ganska god. Visst är dom hårt drivna och snabbvuxna men om man planterar om och klipper ner så brukar dom ta fart och bli ordentligt kraftiga plantor efter ett tag men visst behöver dom lite avhärdning om dom ska ut i kylan och blåsten. Man kan också ta sticklingar från dem och på så sätt snabbt föröka upp ett stort antal.
Och Noora :
CITAT
Jag håller med En del stjälkar i varje kruka brukar dö för mig, men det sitter ju massor av stjälkar (som var och en är en egen planta!) i samma kruka så det gör iget om några stryker med. Den äldsta "grönsaksdisk-örten" jag har är en salvia som jag köpte för c:a 10 år sedan. Den har stått på friland vid mina föräldrars sommarstuga de senaste 6-7 åren. Förra året planterade jag ut en salvia som jag hittade i "grönsaksdisken" för tre år sedan om jag minns rätt, och i köksfönstret har jag en rosmarin köpt på ica, nu inne på sin andra övervintring.
Mejram, oregano, gräslök och mynta hör till de "grönsaksdisk-örter" som jag brukar lyckas bäst med. Mejram är inte vinterhärdigt och oreganon brukar jag också behandla som ettårig när jag har den i kruka, men de grönskar fint hela sommaren och ger mycket skörd. Gräslöken tål nästan vad som helst utom att vattnas ihjäl, och myntan är nästan hopplös att ta död på ens om man så ville
Här är hela
tråden