Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Örter...Mataffären
          Angeleyetears
          Inlägg 08-02-2006, 19:18
          Länk hit: #1

Gäster

Hej,

Jag undrar varför inte Örter/kryddor håller sig så länge när man köper färska i en vanlig butik? Mina håller sig bara några dagar sedan dör de. Vad gör jag för fel?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gurkan
          Inlägg 08-02-2006, 19:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Prova att plantera om, dom brukar stå i så himla små krukor och kräver då automatisk bevattning för att inte torka ut ... dom har inte heller mycket näring att leva av och är vana vid massa extra belysning. Klipp ner och plantera om så brukar dom ta sig och bli ok plantor.

Vi snackade om det häromdan i en annan tråd.

Jag citerar mig själv :
          CITAT

Min erfarenhet av de små kryddplantorna man köper i mataffären är faktiskt ganska god. Visst är dom hårt drivna och snabbvuxna men om man planterar om och klipper ner så brukar dom ta fart och bli ordentligt kraftiga plantor efter ett tag men visst behöver dom lite avhärdning om dom ska ut i kylan och blåsten. Man kan också ta sticklingar från dem och på så sätt snabbt föröka upp ett stort antal.
          Och Noora :

CITAT

Jag håller med  En del stjälkar i varje kruka brukar dö för mig, men det sitter ju massor av stjälkar (som var och en är en egen planta!) i samma kruka så det gör iget om några stryker med. Den äldsta "grönsaksdisk-örten" jag har är en salvia som jag köpte för c:a 10 år sedan. Den har stått på friland vid mina föräldrars sommarstuga de senaste 6-7 åren. Förra året planterade jag ut en salvia som jag hittade i "grönsaksdisken" för tre år sedan om jag minns rätt, och i köksfönstret har jag en rosmarin köpt på ica, nu inne på sin andra övervintring.

Mejram, oregano, gräslök och mynta hör till de "grönsaksdisk-örter" som jag brukar lyckas bäst med. Mejram är inte vinterhärdigt och oreganon brukar jag också behandla som ettårig när jag har den i kruka, men de grönskar fint hela sommaren och ger mycket skörd. Gräslöken tål nästan vad som helst utom att vattnas ihjäl, och myntan är nästan hopplös att ta död på ens om man så ville

Här är hela tråden

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera

Inlägg i den här tråden
          Angeleyetears   Örter...Mataffären   08-02-2006, 19:18
          LadyG   Örter från t ex ICA står i pyttesm...   09-02-2006, 13:55
          Angeleyetears   Okey, ni gör så, det låter rätt smart. Jag låter d...   09-02-2006, 22:31
          noora   Jag brukar i och för sig låta dem stå kvar i den l...   10-02-2006, 11:25
          Angeleyetears   Ibland vattnar jag dem för mycket så det dör, elle...   10-02-2006, 20:27
          humla   Ett tips är att se till att få kryddor som butiken...   10-02-2006, 21:51
          Åsa, mälardalen zon 2   Om man hittar ekologiska kryddor i matbutiken så b...   10-02-2006, 22:00
          Gurkan   Just det Åsa, tänkte jag inte på men jag var på Ic...   10-02-2006, 22:54
          Micke   De "normala" örterna i små krukor vi hit...   11-02-2006, 03:18
          Gurkan   Men visst är dom "hårt drivna" och snabb...   11-02-2006, 13:00
          Angeleyetears   Jaha finns det hållbarare örter som är ekologiskt ...   11-02-2006, 18:32
          Gurkan   Som sagt Ica MAXI där jag var hade...   11-02-2006, 20:47
          Lasse A   VAD GÖDSLAR DOM MED? Det är ju ändå ekologiskt, ...   12-02-2006, 14:51
          Åsa, mälardalen zon 2   När det gäller ekologisk odling som är KRAV-godkän...   12-02-2006, 14:55
          Angeleyetears   Okey... Det låter bättre med dee ekologiska och så...   12-02-2006, 20:03
          Gurkan   Skaffa ett lysrör så kan du så imorrn. :) Det ä...   12-02-2006, 20:31
          Angeleyetears   Ja, det var jätte snyggt. Kan jag ta ljus ifrån m...   12-02-2006, 20:59
          Gurkan   Ja, det borde väl funka i akvariet...   12-02-2006, 22:56
          Angeleyetears   Jag tänkte åka tidigt imorgon till Tornby och inha...   13-02-2006, 00:15

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 07:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon