Att jämföra grödor från olika länder är ju alltid lite knepigt, eftersom det finns så otroligt många varianter. Sidan du länkar till är ju ett företag som importerar produkter från länder i arabvärlden, och vad som odlas där vet jag ingenting om.
Däremot är jag 99,9% säker på att de bönor från Italien, England och Sverige som jag räknade upp i mitt tidigare inlägg alla har samma latinska namn, nämligen Vicia faba.
Jag kan tänka mig två olika förklaringar till att sidan du länkade till skiljer mellan favabönor och bondbönor:
1. I arabvärlden odlas det flera olika närbesläktade varianter av Vicia faba och importören har översatt det arabiska namnet på en sort med bondböna och en annan sort med favaböna. Även i Sverige har vi två varianter av Vicia faba, bondböna och åkerböna.
2. Den ena bönan som importören har översatt namnet på är Vicia faba och den andra tillhör en annan art.
Det är svårt att veta vilket som stämmer, och i bägge fallen blir det nog svårt att vara säker på att få rätt om du inte antingen alltid handlar av samma importör eller tar reda på de arabiska namnen.
|