Att vara oärlig mot sig själv vore väl att göra precis det omvända mot vad du gör. Dvs. att fortsätta i sina gamla hjulspår bara för att man är för tjockskallig för att erkänna sina egna fel, om så bara för sig själv.
Att utvecklas handlar mycket om att vara ödmjuk inför sina brister, ta ett steg tillbaks när man kommer på fel väg istället för att blunda och fortsätta.
Hur som helst bör man vara medveten om att det mesta man tror, om sig själv och världen, är fel på ett eller annat sätt, vi är bara människor. Den som kommer till mig och påstår sig ha receptet på hur en människa ska vara eller hur världen fungerar avfärdar jag som antingen lögnare eller missledd. Ingen vet och ingen kommer heller att få veta, det enda vi kan göra är att sträva i en riktning som vi tror på ... och alltid vara beredd på att ompröva sig själv, sina livsval, sina värderingar, sin världsbild och sina drömmar.
Den som är ödmjuk och har förmågan att ifrågasätta på samma gång har iallafall en chans att hitta sin väg. Den som redan har sin självbild och världsbild klar kommer inte att utvecklas.
Jag vet att du kan vara såväl ödmjuk som ifrågasättande. Dessutom är du lite galen vilket alltid är en fördel !!
Nu kommer snart svammelpolisen och tar mig ...

Edit : stavfel