Hej igen Sanna.
Kul med förtroendet att du delar med dig av dina tankar och funderingar.
Jag är definitivt inte kunnig i dessa frågor.
Däremot väl påläst sedan några veckors boklån på biblan.
Jovisst det du säger om kvävestöld gäller ex. "obrunnen" gödsel
som behöver ca. ett år för att kol/kvävekvoten ändrats så att gödseln vid fortsatt nedbrytning ger ifrån sig växtnäringen.
När det gäller gräset så vet jag faktiskt inte varför kol/kvävekvoten tydligen inte spelar någon roll här.
(Eftersom så många "experter" prisar just gräsklipp.)
Jag lånade en bok där författaren skrev att under sina 40 år som trädgårdsmästare hade han inte funnit något bättre gödsel än just nyklippt gräs. Tydligen är det viktigt att det kommer snabbt ut i rabatterna.
Får gräset ligga pä gräsmattan fösvinner effekten i takt med att gräset multnar ner. Kanske är det så att gräset omvandlas så mycket snabbare än hö/halm som oftast ingår i stallgödseln.
Säker kan någon i detta forum svara.
Är du osäker på gräsets positiva effekt kan du ju alltid tillföra färsk urin,
som nästan inte luktar (om du spär med vatten 1/10) och häller ut det på gräsklippet runt plantorna med en gång.
ref: Görans urintest
http://www.odla.nu/artiklar/godsling.shtmlTycker man inte om det estetiska med urin kan man ju snabbt täcka över med ytterliggare lager gräsklipp. :-)
(Själv tycker jag det är positivt att känna att vad egna kroppen producerar är med i egna trädgårdens kretslopp. Istället för att bara fylla kommunens avloppsbasänger) :-)
mvh /B :-)