Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vattenskott, Vad är det
          Erik P
          Inlägg 17-06-2003, 15:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 1 686

Vad menas med vattenskott? Och vad skiljer det från andra skott t.ex. årsskott?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Betty
          Inlägg 18-06-2003, 10:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag har en bondsyrén som består enbart av vattenskott... Det började så här...
          Vi hade en fullvuxen syrén som inte stod så lämpligt (pga sin storlek) så vi sågade ner den helt och grävde upp den enorma rotklumpen. Rotklumpen lades bakom komposthögen så länge...
          Döm om min förvåning när jag flera veckor senare upptäckte att klumpen hade fått massor av små skott! Jag beundrade den stympade busken för dess livskraft så det hela slutade med att vi baxade tillbaka den in på gården igen, grävde en stor grop och välte ner klumpen i hålet, vattnade, öste jord över den och trampade till.
          Den växte till sej jättemycket och förra sommaren toppade jag alla grenarna på ca 20-40 cm's höjd. I vårvintras skar jag bort ungefär var 4:e "pinne". Nu är den ca 1,5 m hög och har ett trettiotal förgrenade grenar.
          Jag planerar att ta bort ytterligare ca var 4:e gren nästa vårvinter. Eller går jag för fort fram då? Bör jag vänta ytterligare nåt år?
          Riskerar denna buske att bli "farligt svag" när den blir större pga att den egentligen bara består av vattenskott?

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 00:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon