Dill, den växer om den vill, brukar min svärfar säga.
Jag fick i alla fall fin krondill till kräftorna förra året. Jag brydde mig inte om att köpa någon speciell sort utan köpte vanlig dill (det finns en sort utan speciellt namn som heter/kallas "Vanlig" eller "Comun")
Jag sådde tidigt, så fort jorden redde sig. Luckrade upp och jämnade till såbädden och lade sedan på ett ca 3 cm tjockt täcke av köpt plantjord. Vattnade, bredsådde över hela ytan och myllade sedan mycket försiktigt ned fröna och tryckte till löst med krattan.
Anledningen till att jag toppade med lite plantjord är att jag har tung lerjord och att jag tidigare år har haft problem att få dillen att gro. Jag har läst någonstans att dillfrön inte tål att jorden blir för kompakt och slammar igen när de skall gro.
Hursomhelst verkade dillen trivas fint, (den gror ju inte så snabbt men den kom till sist). Jag gallrade ut och använde den som bladdill allteftersom men den började gå i blom redan i juli. Sedan skördade jag kronor pö om pö och frös in dem. (OBS, förpacka dem i hinkar med lock eller flera lager med fryspåsar, annars smakar allt i frysen krondill!)
Lycka till med din dill!
|