Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur lyckas jag med krondill?
          trollehatt
          Inlägg 15-02-2006, 11:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 6 372

Förra året blev dillen tanig. Jag behöver massor med dill till mina kräftkok i augusti och har hur mycket odlingsmöjlighet som helst. Trots detta fick jag köpa till för flera hundra kronor förra året och det vill jag undvika i år.

Vad behöver dillen för att växa optimalt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Svante, zon 1
          Inlägg 15-02-2006, 13:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 5 048

Dill, den växer om den vill, brukar min svärfar säga.

Jag fick i alla fall fin krondill till kräftorna förra året. Jag brydde mig inte om att köpa någon speciell sort utan köpte vanlig dill (det finns en sort utan speciellt namn som heter/kallas "Vanlig" eller "Comun")

Jag sådde tidigt, så fort jorden redde sig. Luckrade upp och jämnade till såbädden och lade sedan på ett ca 3 cm tjockt täcke av köpt plantjord. Vattnade, bredsådde över hela ytan och myllade sedan mycket försiktigt ned fröna och tryckte till löst med krattan.

Anledningen till att jag toppade med lite plantjord är att jag har tung lerjord och att jag tidigare år har haft problem att få dillen att gro. Jag har läst någonstans att dillfrön inte tål att jorden blir för kompakt och slammar igen när de skall gro.

Hursomhelst verkade dillen trivas fint, (den gror ju inte så snabbt men den kom till sist). Jag gallrade ut och använde den som bladdill allteftersom men den började gå i blom redan i juli. Sedan skördade jag kronor pö om pö och frös in dem. (OBS, förpacka dem i hinkar med lock eller flera lager med fryspåsar, annars smakar allt i frysen krondill!)

Lycka till med din dill!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 20:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon