Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kan man plantera vid/under en björk?, Vill anlägga en rabatt under en björk...
          pella
          Inlägg 19-06-2003, 09:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 1 725

kankse någon kan ge mig råd i frågan vad gäller en hörna i min trädgård som jag skulle vilja runda av och anlägga en ganska stor busk/perennrabatt i. Jag har inte så många hörnor i min trädgård och i just denna skulle det vara fint att ha en stor rabatt. Hade tänkt ha tex korallkornell i hörnet och sedan bygga vidare med mindre buskar och perenner längst ut. Skulle också vilja ha en soffa i kanten. Problemet är att jag ca 4 m efter kanten från hörnet har en jättestor björk. Den är jättefin och en av få träd jag har i trädgården så det skulle kännas trist att måsta hugga ned den. Om jag bygger upp rabatten med slipers så buskarna får mer jord ovanfrån, skulle det fungera då? Eller är björken så törstid att den förstör buskarna med tiden ändå.
          Varför jag undrar detta är för att jag vet att björkar är törstiga och det är olämpligt att plantera under dem. Perennerna skulle enligt min planering hamna i närheten av björken ....
          Tacksam för råd och tips.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 19-06-2003, 14:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Björkar, liksom många andra trädarter, gillar inte att få marken upphöjd över sina rötter. Men om det gäller en lös, mullrik planteringsjord och lägre än 50 cm så kan detta säkert gillas även av björken. Att det inte läggs invid stammen är också viktigt om man vill behålla björken.

Trädens näringsuppsugande rötter finns ofta i jordskiktet 5-40 cm nedanför markytan och långt ifrån stammen. Om man lägger på jord, lövkompost mm söker sig rötterna uppåt, eftersom de också behöver syre.

Kvävegödslar man i rabatten kan detta vara till nackdel för björken, som bl a kan innebär att den avmognar sämre inför vintern. Men är det en stor, uppväxt björk och rabatten kommer att täcka en del av rötterna borde det inte vara någon fara att vattna ned också en gödslad, köpt planteringsjord.

Närapå alltid växer ju annat under träden, och samspelet mellan trädrötter och andra växter fungerar bra. Låter man vissna blomdelar och löv ligga kvar blir rotmiljön klart bättre än en gräsmatta som krattas.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 01:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon