Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skolat om!
          Magdis
          Inlägg 15-02-2006, 13:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

I år har jag varit tidigt ute med sådderna så jag har fått skola om Lammöron redan! Så här ser de ut just nu. smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lissa
          Inlägg 17-02-2006, 01:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Hej alla, jag förstår att ni suktar hit nu när det är så kallt uppe i norden, men inget går upp mot en svensk sommar..jag har alltid den underbara grönskan och dom svala nätterna i huvudet . Det värsta här är ju att nätterna nästan är värre än dagarna vad det gäller fuktighet, och inte minsta lilla bris. Att bo mitt inne i stan är som att bo i en bastu i augusti Ibland ser man att dom stackars växterna bara böjer sig pga.värmen. Jag måste alltid ha markiserna nerfällda för att skydda dom från solen. Allt det gör att blommorna inte trivs så värst bra, och det är tråkigt. I år ville jag sätta så tidigt som möjligt för att försöka få blommor tidigt och sen igen för att få dom i Sept. Mina Ipomeer var som vackrast i september october...men det blomman är tålig. Det stora problemet är luktärtorna som aldrig vill lyckas riktigt, bladen nertill blir som pergament och får kanske 3-4 blommor totalt. Dom enda jag vet som lyckas rätt bra är dom som har trädgård. Nu har jag mer eller mindre hittat växter som trivs, men ibland vill jag ha dom jag VILL ha, och gör mina försök.
          Idag har vi haft nästan 17 grader, men på fredag blir det kallare igen, så det är inte så lätt att veta hur man ska göra. Det var egentligen förrförra året som jag började så mina plantor, så jag är verkligen nybörjare. I mitt spanska forum är det ingen som har sagt att man ska ställa dom svalt när dom har grott..dom kanske inte sår inne, vi har aldrig pratat om det egentligen
          Att krassen blev så hög beror på att jag trodde det räckte med extrabelysningen, men framför allt berodde det nog på att jag hade dom i värmen på elementet... unsure.gif (Jag vet inte om det bara var krasse eller om det är blandat med luktärtor, tror att jag satte in en bild på dom i mitt album?? ) Av er har jag nu lärt mig att det inte ska vara så, så nu har jag bestämt mig för att så igen, och den här gången börjar jag veta hur jag ska hantera dom...men dom här rangliga ska jag sätta ut även på natten i övermorgon..om det slutar blåsa...vi har haft vindstötar på 50km/tim.

Kerstin z 5-6...krassen som började växa i jan på balkongen bara växer o växer..inte en knopp laugh.gif Över huvud taget växer det gröna väldigt bra, men blommorna är en annan femma laugh.gif
          .Jag gjorde som någon här sa..köpte höga plastglas, och där finns det bra med plats för långa långa rötter, men det är nog bäst att jag lämnar dom ifred några dagar innan jag börjar mixa med jord igen biggrin.gif

Helen i Piteå..jag kör med avklippta vatten flaskor i stället för mjöljkkartonger, men trots att jag just nu ville lyxa till det med "köpe" byttor, så brukar jag återanvända så gott som allt till "trädgården" biggrin.gif biggrin.gif

Floppy..om det var länge sedan du var här så skulle du inte känna igen dig..Olympiaden 92 gjorde att vi fick en riktig ansiktslyftning. Det mesta bra, men andra , speciellt typiska restauranger vid stränderna, fick åka väck, och det tyckte dom flesta inte om..men politikerna råder över allt biggrin.gif
          Oj vilken tegelsten det blev, lovar att bättra mig och skriver lite mindre i framtiden. Vi kan ju säga att detta blev mitt "presentationskort" i forumet..
          Tack för all hjälp jag får smile.gif smile.gif

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          Norrbottens-Magdis   Skolat om!   15-02-2006, 13:49
          Helen i Piteå Zon 5   Jag ska också skola om mina Silversalvior, måste b...   15-02-2006, 14:50
          Norrbottens-Magdis   Ja det kan vara roligt att skola om ifall man inte...   15-02-2006, 14:53
          Helen i Piteå Zon 5   Hjärtbergenia frösådde jag förra året, fröna grodd...   15-02-2006, 14:57
          pisanggoreng   Gäller detta alla småplantor..?   15-02-2006, 15:40
          Ullet   Det gäller nog för dom flesta. Alla blir inte så s...   15-02-2006, 16:18
          kerstin z5-6   Jag undviker detta bara med meconopsis -de åker ne...   15-02-2006, 16:25
          Norrbottens-Magdis   Hur var det nu med Meconpsis...vil...   15-02-2006, 17:41
          kerstin z5-6   det ska ha svalt en tid -till de fått riktiga rött...   15-02-2006, 18:42
          lyckero   Jag undrar också om detta även gäller små frösådde...   15-02-2006, 20:15
          kerstin z5-6   Nej detta gäller INTE träd , eller buskar   15-02-2006, 20:18
          lissa   Hej igen....Det där var nytt och intressant...att ...   16-02-2006, 00:53
          kerstin z5-6   10 cm ? ooops-då har de haft lite ljusbrist ... hä...   16-02-2006, 12:01
          Helen i Piteå Zon 5   Ja, det blir alltid svårt då vissa sorter 'rän...   16-02-2006, 12:07
          kerstin z5-6   Men nu bor ju Lissa i Barceooonaaa , :lol: :lol: ...   16-02-2006, 12:25
          Helen i Piteå Zon 5   Nämen :blink: inte har jag sett ...   16-02-2006, 14:30
          Floppy   Lyllo henne överhuvudtaget...oavsett om det är vår...   16-02-2006, 15:13
          Floppy   Jag var dit i augusti 90 och då höll det på att b...   17-02-2006, 07:40
          kerstin z5-6   Djuup kruka till luktärtan och mycket gödsel -gärn...   17-02-2006, 07:48
          myrtille   Jag har ett par omskolningsfrågor till alla kunnig...   17-02-2006, 11:36
          kerstin z5-6   krukväxtjord , plantjord gödslad är vad jag använd...   17-02-2006, 12:21
          Anki V   Jag har skolar om 50 st Blå salvia idag och känner...   18-02-2006, 11:45
          kerstin z5-6   nej :lol:   18-02-2006, 13:17

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 13:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon