Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 1 725
kankse någon kan ge mig råd i frågan vad gäller en hörna i min trädgård som jag skulle vilja runda av och anlägga en ganska stor busk/perennrabatt i. Jag har inte så många hörnor i min trädgård och i just denna skulle det vara fint att ha en stor rabatt. Hade tänkt ha tex korallkornell i hörnet och sedan bygga vidare med mindre buskar och perenner längst ut. Skulle också vilja ha en soffa i kanten. Problemet är att jag ca 4 m efter kanten från hörnet har en jättestor björk. Den är jättefin och en av få träd jag har i trädgården så det skulle kännas trist att måsta hugga ned den. Om jag bygger upp rabatten med slipers så buskarna får mer jord ovanfrån, skulle det fungera då? Eller är björken så törstid att den förstör buskarna med tiden ändå. Varför jag undrar detta är för att jag vet att björkar är törstiga och det är olämpligt att plantera under dem. Perennerna skulle enligt min planering hamna i närheten av björken .... Tacksam för råd och tips.
Medlem
Antal inlägg: 129
Medlem nr: 44
Jag har Plymspirea växande nära en stor björk. De står ung 1-3m från björken och alla tre är stora, maffiga buskar som inte verkar bry sig ett dugg om björken!
Björken bryr sig inte om dem heller...
--------------------
~~K A T R I N A, zon 3~~ Den som tror att ett väl utfört arbete inte behöver göras om, har aldrig rensat ogräs...