CITAT (flaxss @ 17-02-2006, 15:34)
jag menar så här
KALKET FINNS KVAR I AKVRIUMET
men har man ett bra filter som fastnar det där och en del av kalkkjet fällsner på botten i hörn och så . även så har man ett normaltstort akvarium så bler det vattnet surae än kranvatten för fiskar avföring,matt rester,döda växtdelar, m.m som gör vattnet surae än kranvatten. och som även ger våra växter näring så som vattenväxter får näring i från .
och om man kkokar eller låter vattnet stå en stun så får man i det vattnet en koncentaryion av kalk och om man då kokar ännu mer . typ kokat vatten är som en kalkbuljong man har ångatveck vatttnet men kalk finns kvar .
men då i ett akvaruim är det inte så högkalk kopncentrtion så det är då ett bättre val . har man ett akvaruim som mitt med 500liter så är det jätte bra för mina växter för jag bytter inte vatten så ofta där så då tillför jag inte nytt kalk men har man under ett normaltstort akvaruim ett litet då har man mer kalk för man byter vatten oftare i ett lite akvaruuim så i små akvaruim mer kalk detså större mindrekalk för i det större tillför man inte lika ofta mer kranvatten .
detta är vad jag har fått lärfa mig

humm, jag tror att det hel klart beror på vilka värden som du har i akvariumet ifrån början. Tror inte ett vatten som är kalkrikt (som kristianstad) påverkas av detta. Dock så håller jag med om att akvarievatten är bra vatten att vattna med.
"Nej inte i filtret i sig men kalk löser sig i vattnet (det är ju på så sätt vattnet blir hårdare) och det löser sig naturligtvis snabbare om vattnet cirkulerar runt kalken. Hur snabbt det löser sig beror också på pH-värdet - vid ett pH på över ca. 7.6-7.7 löser det sig inte alls.
Så om man t.ex. lägger ner lite finmald kalk i vattnet så kommer det så småningom att försvinna om inte pH ligger högt" fick jag som svar på ang kalk och akvarium på zoopet.