Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära rosenbuskar, Har ingen kunskap alls...
          Floppy
          Inlägg 17-02-2006, 14:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Jag har kikat ut genom bakdörren ut i trädgården (flyttade hit precis när snön kom så jag har inte kunnat gå ut tidigare) och sett att det finns en rosbuske av nått slag...

Kan ingenting om rosbuskar och beskärning överhuvudtaget så jag tar gärna emot hjälp av er som kan...

När ska de beskäras...? vår, sommar, höst eller vinter?
          Hur beskär man...?...jag vet att de som bodde här innan inte brydde sig om trädgården mer än å klippa gräsmattan i 4 år...så det ser för hemskt ut bak...men det ska fixas tongue.gif ...

Tyvärr kan jag inte ta en bild på busken för jag kommer inte ut pga all snö som ligger utanför...jag kikade ut i den lilla glipan som gick...

Men finns det några generella tips som gäller?

Tacksam för alla svar... smile.gif

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 17-02-2006, 15:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag kunde heller ingenting om rosor när jag flyttade till min tomt för 11 år sedan. Och jag gjorde ingenting i början. Året därpå klippte jag bort det döda på våren. Först på tredje året tyckte jag att jag hade lärt mig så mycket om de sorter jag hade att jag beskar några av dem för att få dem att förgrena sig och blomma bättre. Nu har jag ca 100 sorters rosor och har återgått till att i stort sett bara ta bort det döda...

Min inställning har blivit att de flesta rosor inte behöver så mycket beskärning alls för att de ska blomma bra. Däremot behöver många av dem en giva kogödsel på våren och stödvattning på sommaren.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 11:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon