Känns lite bättre. Fast det ryker fortfarande från resterna av ladan, hönsens gödselhög pyr och skalet av bilen sprider nån stickande gummilukt. Igår var jag hos en granne vars barn hade filmat det hela med sin mobiltelefon, när jag fick se filmen så spännde det sig i magen. Det såg ut som hela huset brann när lågorna tog sig uppför väggarna trots att de härstammade från ladans material. Idag var jag och tittade lite mer på hur det såg ut och på växterna som jag hade planterat runt ladan. (hmm, mikroklimat med skyddande väggar i all ära, fast funkar dåligt när väggarna brinner) Stumpar kvar av valnöt, magnolia och några buskar. Svarta pinnar av azaleor och rododendron. tror ju inte rötterna på klematisarna mår så bra heller.
Sen var ju hela tanken med trädgården vid ladan som bortblåst. Stenmur som slutar i någon konstig kolhög, resterna av hönsgården där kaprifolen äntligen börjat se så där gammal och vildvuxen ut. De förkolnade träden som skuggade hönsgården så att de inte skulle få solsting på somrarna. Mina påbörjade försök till kullerstengångar mellan bod och hönshus till huset. En gång välplacerade stenar som nu ser väldigt malplacerade ut. Köpte massor av vårlökar från eurobulb i höstas som jag anlade en ny rabatt till, en rabatt som nu ligger inom området av polisens avgränsningar. Spänningen om hur det kommer ta sig där i vår kommer säkert tillbaka, fast känns som bortblåst för tillfället.
Sen måste jag ju säga att jag är införstådd i att det kunde varit boningshuset som brunnit och istället för hönorna kunde det vara en familjemedlem som dog. Vi klarade oss ju oss undan med lite syrgasbehandling på sjukhuset, katterna var helskinnade även om de fortfarande luktar brand trots idogt tvättande.
Visst, det blir nog vår igen, fast inte för våra hönor, hmm, man ska nog inte vara för familjär med sådana och ge dom namn, man personifierar dom nog för mycket då...
Funderar på om man kan vända det hela till någon fördel, se om man kan lära sig nåt nyttigt av det hela... Fast kan i nuläget inte komma på nåt...
Tack för er omtanke förresten!
/Tiburtius
--------------------
Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete!
|