Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Massvis med squash - en klassiker?, En hel del squash blir det....
          Ti bee
          Inlägg 22-06-2003, 19:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Jepp, nu tror jag att jag lyckats drämma till med en riktig klassiker - alldeles för många squash plantor och därmed en hel drös squash frukter. Hade ingen aaaaning om att plantorna skulle bli så stora och ge så mkt frukt, första gången för mig.
          Vad gör jag nu då, äta allt allteftersom de mognar var ursprungligen meningen, men det är bara att glömma. Hur länge kan man lagra dem? Hur lagrar man dem bäst (har källare med liten mörk vinkällardel, om det kan hjälpa)? Kan man frysa dem i råa bitar/skivor eller måste man laga till dem först?
          Grannen skrattade när jag sade att jag satt 12 plantor, själv har de 2 st som försörjer dem gott tydligen. smile.gif

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-06-2003, 19:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag sätter en massa squash men jag gillar att äta squash varje dag, 2 plantor räcker inte långt för mig. Hur länge det går att förvara beror på vilken typ av squash det är, men jag antar att du menar sommarsquash för vintersquashen är ju inte redo att skördas förren om ett par månader. Sommarsquashen går hyfsat bra att förvara i flera veckor i kylskåpet. Det går även att förvälla skivor och frysa in men det jag brukar stoppa i frysen är kokta mixade squashar i buljong som blir till en härlig squashsoppa på vintern med vitlöksost i.

Ett annat sätt att bli av med en massa squash är att göra denna kaka som smakar som svensk ostkaka, brukar vara mycket populär och få brukar kunna gissa sig till att den huvudsakliga ingrediensen är en grönsak:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...4d20d00db3ddae3

Man kan även göra sådant som Moussaka och byta ut Auberginen mot squash.

I år tänker jag även testa lite recept i Runåbergs receptsamling så det kommer nog bli en hel del squash i maten även i år.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-08-2025, 03:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon