|
Jepp, nu tror jag att jag lyckats drämma till med en riktig klassiker - alldeles för många squash plantor och därmed en hel drös squash frukter. Hade ingen aaaaning om att plantorna skulle bli så stora och ge så mkt frukt, första gången för mig. Vad gör jag nu då, äta allt allteftersom de mognar var ursprungligen meningen, men det är bara att glömma. Hur länge kan man lagra dem? Hur lagrar man dem bäst (har källare med liten mörk vinkällardel, om det kan hjälpa)? Kan man frysa dem i råa bitar/skivor eller måste man laga till dem först? Grannen skrattade när jag sade att jag satt 12 plantor, själv har de 2 st som försörjer dem gott tydligen.
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2003, 19:51
Jag sätter en massa squash men jag gillar att äta squash varje dag, 2 plantor räcker inte långt för mig. Hur länge det går att förvara beror på vilken typ av squash det är, men jag antar att du menar sommarsquash för vintersquashen är ju inte redo att skördas förren om ett par månader. Sommarsquashen går hyfsat bra att förvara i flera veckor i kylskåpet. Det går även att förvälla skivor och frysa in men det jag brukar stoppa i frysen är kokta mixade squashar i buljong som blir till en härlig squashsoppa på vintern med vitlöksost i. Ett annat sätt att bli av med en massa squash är att göra denna kaka som smakar som svensk ostkaka, brukar vara mycket populär och få brukar kunna gissa sig till att den huvudsakliga ingrediensen är en grönsak: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...4d20d00db3ddae3Man kan även göra sådant som Moussaka och byta ut Auberginen mot squash. I år tänker jag även testa lite recept i Runåbergs receptsamling så det kommer nog bli en hel del squash i maten även i år.
Tackar för tips och receptlänk! Skall definitivt prova kakan! Idag åt vi "pastasås squash och oliv" som min man lagade till, gott! Häromdagen var det "grillspett squash med blandade grönsaker och två sorters kött". Undrar vad vi skall hitta på härnäst...
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2003, 20:34
Testa även sådant som ex. ICA:s receptsök, sök på squash eller zucchini och du hittar en hel del du kan testa. http://www.ica.se/
Ingrid på Västkusten
23-06-2003, 07:23
Prova även att torka. Man kan laga massor med Rattatouille t ex och frysa. *skratt* - det där med för många squashplantor har nog alla gjort, fast just 12 var ju ovanligt mycket , 4 - 6 är nog mera som man brukar 'drämma' till med. Själv har jag en tre tuill fyra sommarsquashar, men jag har olika sorter så de mognar olika fort och ser olika ut. Jaja - det kunde ha varit värre, Du kunde ju ha satt dem i växthuset(en annan klassiker)
Åsså tänk så mkt god squash Du nu får ;-)) Man kan spara säsongens sista i ett par månder i kallt utrymme.
Glada hälsningar ifårn en annen squashgalning,
ingrid
Kerstin i Malmö
23-06-2003, 10:19
Jag hade nog tagit bort några också... Det blir monster av dem till slut...
Ratatoulle brukar jag göra en stor laddning och frysa in. Perfekt att ha som tillbehör till kotlett, grishals och så under vintern.
Brukar även frysa in squash i bitar som jag använder i grytor. (Kan inte minnas nu om jag brukar förvälla den eller inte, kolla kokboken!) Blir inte lika bra som färsk men ett helt ok alternativ när squashen är svindyr i affären (som den ju ofta är under vintern).
Riv squash grovt, fräs i lite smör, i med lite hönsbuljongtärning och creme fraiche och du har en läcker sås till grillat...
Panerad squash är också läckert. Vänd i ägg, salta + peppra, vänd i ströbröd och bryn i stekpanna.
Sedan skänker man också till släkt, vänner och grannar...
Kerstin - som har två gröna vanliga och två gula i år
Louise i Göteborg
23-06-2003, 10:41
Jag är ensam i min familj om att gilla squash. Detta är det enda sätt jag hittils fått dom andra att äta det. Riv sqaush grovt och varva med lite salt. Låt stå minst en kvart gärna en timme. skölj och låt rinna av. Pressa ur det mesta vattnet. Fräs i smör och ev lite vitlök, blanda i basilika. Genom att salta ur vattnet får man en fastare konsistens. konsistensen är nog vad min familj inte gillar.
Ha ha ha..."det kunde ha varit värre - du kunde ha satt dem i växthuset". I mitt växthus får bara squashen plats just nu, rädisorna, dillen, bönorna, salladen, ja allt trängs mellan enorma squash bladflak. Trädgårdslandet har vi nämligen inte hunnit få iordning ännu, där växer bara kirskål än. Jamen, då sätter vi squashen i växthuset - jaa! Blir de ännu större än så här tro?? Man lär, man lär.... Tack för alla squashtips!!!
Ingrid på Västkusten
23-06-2003, 15:32
Åneeej - det minns jag - jag försökte ju övertala Dig till pallkragsodling ju!
Menar Du-------jaaaaa...det kommer att bli värre - MYCKET värre - det är ju bara JUNI! Riv ut alla utom 2-4 stycken. Enda raka - även om det skär i hjärtat. Pallkragsodling är fortfarande en lösning - det är Juni och det GÅR att flytta dem!
Hälsar Ingrid
Susanna
23-06-2003, 16:45
Hej Ti Bee!
Jag är också en riktig squashälskare och lyckades med något liknande förra året då jag hade alltför många plantor. Men jag hittade ett recept på inlagd squash och det var kanongott. Passar mycket bra till olika kötträtter och i sallader. Håller sig dessutom minst ett år. Jag ska leta fram receptet och återkommer till dig med det!
Mvh Susanna
Susanna
24-06-2003, 09:45
Hej!
Här kommer receptet på inlagd squash (funkar även på pumpa och gurka)
2-3 kg squash 3 dl ättikssprit + 3 dl vatten 1 msk salt
3 bitar muskotblomma 1 tsk vitpepparkorn 1msk gula eller bruna senapsfrön 6 dl socker
Klyv squashen och ta bort kärnhuset. Skär den sedan i bitar som är 4-5 cm långa och 1,5 cm breda. Blanda ättika, vatten och salt i en bunke. Lägg i bitarna, rör om och lägg på en tallrik som lock. Låt stå och dra i ett dygn.
Häll av lagen i en rymlig gryta, tillsätt kryddor och socker och koka upp. Lägg i squashbitarna och koka på svag värme i 5-10 minuter tills de är mjuka. Ta upp dem med hålslev och lägg dem i en glasburk. Koka ihop lagen i några minuter på stark värme och häll den het över grönsakerna. Sätt genast på lock. Låt burkarna kallna och förvara dem svalt. Färdigt att äta efter 3-4 veckor och håller sig minst ett år.
Förut var jag inte så förtjust i inlagda saker men efter att har provat inlagd squash är jag frälst!
Susanna
Hjärtligt tack för recept och tips!! Jag har sparat alltihop och skall prova mig fram. Pickles kan verkligen vara nästan som godis, japanska pickles t ex......mmmmmmmums!! Ska definitivt lägga in lite squash!:wub: Som tur är är inte alla 12 plantorna i växthuset...men tillräckligt många för att det är lite komiskt. Och större blir de alltså, svårt att tro när man ser de enorma flaken därinne...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|