Jag är av samma åsikt, men inte främst av arbetsmiljöskäl, även om det naturligtvis är en viktig orsak.
Alla häckväxter strävar mot sin naturliga trädform och därför är det många häckar som efter lång tid av dålig beskärning antar svamp- eller strutform. Den kubistiska formen kan rent arkitektoniskt vara den som är att föredra, men det krävs en konsekvent och hård beskärning om det skall bli bra. Som du säger så lämnar många alltför mycket kvar.
Man kan naturligtvis ha "takformen" men ännu bättre är en total lutning av häcken på 10-15 grader. Det medför inte bara bättre arbetsmiljö för klipparen utan även en jämn solbelysning av hela häcksidan. Detta medför i sin tur även att häcken inte riskerar att bli gles nedtill. Jag anser inte detta vara fult utan anser tvärtom att de strickta och raka linjerna är tråkiga. Därför kan man också runda av "taket" som en mjukare form.
Felet som många gör när det gäller häckar är att ingen har tålamod nog att bygga upp sin häck från början. Många vill ha upp sin häck alldelles för snabbt vilket gör att förgreningen inte blir tillräcklig för framtiden. Som äldre blir den då gles. Jag kan väl i och för sig förstå att det tar emot att kapa ned häckplantor efter etableringen, men det måste till om det ska bli bra.
Om man absolut vill ha en mastodonthäck med raka, kubistiska linjer finns det specialmaskiner och ställningar man kan hyra. Med dessa kan man ställa vinklar och höjder och slipper därmed att stå i obekväma ställningar. För våra häckar i Ystad hyr vi in en specialmaskin från Malmö med en tre meters klippbalk. Denna maskin tar vilka häckar som helst till på några minuter, som hade tagit våra parkarbetare timmar med stegar och traditionella häcksaxar.
Hehe. Uppfinningsrikedommen är stor hos folk, då jag en gång har sett en villaägaren som klippte sin häck med hjälp av en lyftkran och en gräsklippare.