Medlem
Antal inlägg: 187
Medlem nr: 7 086
Hej,
jag flyttade ifjol somras i en lägenhet med en bred inglasad söderbalkong, hann inte börja odla mycket där innan hösten men nu skulle jag vilja få den riktigt grön med både träd och andra växter till sommaren. Tills vidare har jag bara ett ensamt Ginkgoträd. Det största problemet att beakta är väl den gassande vår- och sommarsolen. Balkongen är som tur försedd med persienner och glasen går att öppna för vädring.
Vad rekommenderar ni till en dylik balkong? Jag bor i finska zon 1, ungefär i nivå med Stockholm.
Rankor har jag iallafall tänkt mig, gullklematis klarar väl av rätt så mycket sol? Hur månne murgröna klarar sig om jag försöker välja en vägg som inte får sol hela dagen?
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
nja men sen så är det alldrig bra heller att tvinga en växt till det minsta . växten trivs inte under noll dom flesta växter trivs inte när det bler klata men många överlever eller då klara sig med en liten livsgnista för grenarna och stammen kankse dör men då har växten skikcat all styrka till roten så den får en säker överlevnad och kan ge nya skott . fös så gör min palm som jag har ute rätt så mycket som klara -14c undetr vintern så gör den allt för att överleva men går det under -12c så skyddar jag den eller tar in den för jag vill inte den ska bli helt förstörd sen dom flesta grad antal som visas på växtert har jag uppfatat som att det gäller för växter på en höjd av 1m så ar man en planta som är kankse 30cm hög så får man plocka veck då klara den kanske bara ner till -3c -5c så man får se det så med som alltid med växter som utsätts för minus grader så är alltid en torr minus grad bättre än en fuktig . vintern är hemks tycker jag allt stannar upp -20c är kallt det men du kan ju testa ha en olivute det är bara ta in den när din termometer visar -5c . själv så får jag -8c som medel temp sen iblan under och över . sen en tillfällig en eller två nätter med -12c -18c så här nere i skåne så kan det bli kallt med