Medlem
Antal inlägg: 187
Medlem nr: 7 086
Hej,
jag flyttade ifjol somras i en lägenhet med en bred inglasad söderbalkong, hann inte börja odla mycket där innan hösten men nu skulle jag vilja få den riktigt grön med både träd och andra växter till sommaren. Tills vidare har jag bara ett ensamt Ginkgoträd. Det största problemet att beakta är väl den gassande vår- och sommarsolen. Balkongen är som tur försedd med persienner och glasen går att öppna för vädring.
Vad rekommenderar ni till en dylik balkong? Jag bor i finska zon 1, ungefär i nivå med Stockholm.
Rankor har jag iallafall tänkt mig, gullklematis klarar väl av rätt så mycket sol? Hur månne murgröna klarar sig om jag försöker välja en vägg som inte får sol hela dagen?
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128
CITAT (flaxss @ 23-02-2006, 18:18)
men du kan ju testa ha en olivute det är bara ta in den när din termometer visar -5c . själv så får jag -8c som medel temp sen iblan under och över . sen en tillfällig en eller två nätter med -12c -18c så här nere i skåne så kan det bli kallt med
Men det är ju inte bra för växterna att tas in om de har varit ute i flera minusgrader speciellt inte om de varit ut en längre tid. krister