Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskärningslust!, Vad händer med dessa om jag gör det??
          Järfälla
          Inlägg 23-06-2003, 21:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Vill beskära mitt prydnadskörsbärsträd som känns för stort (och skuggar lite för mycket). KAN man göra det nu?

En stor idegran som jag "chansflyttade" i våras ser helt stendöd ut, barren är matta och brungröna, vissa grenar är helt gula... Men idag såg jag småsmå ljusgröna skott längst i topparna. Kan jag beskära allt som är gult och dött?

Vad händer om jag beskär äppelträd och plommonträd NU? Skulle vilja glesa ut täta partier i plommonträdet som satt massor av skott. Och äppelträdet har flera grenar som är i vägen, nu när vi gör om i trädgården. Båda har många år på nacken.

Sen har jag mitt älsklingsminiträd; en körsbärsbenved, som är VÄLDIGT tätt. Den vet jag inte ens när man ska beskära - någon??

Sen kom jag på en bonusfråga som inte hör till rubriken... tongue.gif Förra året köpte jag ett dvärgsvartplommon och en röd japansk lönn, i juli. Dessa har tagit sig fint, trots dålig tajming med plantering mitt i värsta hettan... Men nu skulle jag vilja flytta dem. Vågar jag gör det NU?? Jag är på g NU med mina nya planteringar och det känns såååå länge till hösten!

Otroligt otroligt tacksam för minsta lilla svar!

/Cajsa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Louise i Götebor...
          Inlägg 24-06-2003, 07:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

JAS, juli agusti september är bästa tiden att skära i gamla fruktträd. Dit är det inte så långt eller hur?
          Dött växtmaterial kan tas bort när som helst, dött är dött... Se bara till att det verkligen är dött och lämna lite marginal så snittytorna inte torkar dör det finns liv.
          Körsbärsbenved vet jag inget om.
          Flytta får du göra på egen risk, det är fel tid som du säkert vet, men ......

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon