Ännu lite mer tyckade och tro från mig ...
Det diskuteras ju lite då och då det där men p-piller och andra mediciner men jag vet inte hur det påverkar. Fiskar är ju inte plantor ... hmmm. Visst kan plantor påverkas av olika hormonliknande substanser men jag vet inte alls hur.
P-piller är ju knappast aktuellt för min personliga del heller. Inga andra läkemedel heller.
Varför urin ? Ja, jag tycker det känns onödigt att vi spolar ut näringsämnen som motsvara nästan 200.000 ton konstgödsel i avloppet varje år bara i Sverige. En hel del av dessa näringsämnen fastläggs i avloppsslam och kan återföras på det sättet men då har man ju blandat i massa andra föroreningar och resterna från läkemedel borde ju fortfarande finnas kvar + tungmetaller och annat. Nånstans måste vi ju ändå göra av slammet, bara för att vi spolar ner nåt i toan så försvinner det ju inte.
Jag tycker iden att först blanda allt i toan och sen försöka sortera ut det i reningsverket igen är onödig och ineffektiv.
Jag tycker alla gånger att man kan gödselvattna sin gräsmatta o.dyl med det om man inte vill ha det i grönsakslandet.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|