CITAT (Evin @ 24-02-2006, 10:07)
Jag har en passionsblomma ute året om som har klarat sig i iaf 1 år.
Får se vad som händer i år med den. Det har ju varit kallare längre i år än förra året.
Har två passionsblommor ute på en inglasad balkong. ( Också i södra Skåne)Den ena ska enligt medföljande odlingsinstruktion inte klara under +10, men den klarar sig utmärkt. +4 har det varit som minst. Jag har fläkt och termostat inställd på +5.
Där står också fuchsior och änglatrumpeten - som står utomhus på sommaren - nerium, Afrikas blå lilja, en vanlig inomhushibiskus, en potatisblomma, en eldkrona, de vinterförvarade pelargonerna, en clematis och en del "undervegetation".
Det svåraste är att det blir så stora svängningar i temperaturen på en söderbalkong. Så snart det är sol blir det varmt - även mitt i vintern. Idag kunde man sitta där.
Växterna ska ju vila, men de måste få vatten, annars blir det ohyra för hela slanten. Öppna fönstret kan man ju om man är hemma hela dagen, men temperaturen kryper snabbt ner om man inte kan stänga till när solen går ner.
Man får se upp med spinn och annat otäckt, men man kan ha mycket fint på en inglasad balkong. Är sugen på prova både en citrus av något slag och ett olivträd i sommar!