CITAT (arborator @ 27-02-2006, 09:46)
Om man planterar nära gränsen måste det göras i sams med grannen.
Detta är ett vanligt problem, dvs att ena grannen har träd som den andra inte vill ha där. Att man kommer överens om vad man planterar/bygger mm nära tomtgränser är ett sätt, men de flesta som köper ett ställe gör det med de större träd och byggnader som finns där.
I nästan alla situationer där jag blivit inblandad för att medla så har diskussionerna startat i att det för parterna rört sig om ogillande och gillande av träden på ett sätt. När de sedan inte upplevt sig respekterade av varandra har de sedan plockat ihop en rad olika argument i en stor mix.
Det kan hjälpa att skilja på argumenten, dvs vilka som är biologiska (om trädet är riskträd, om rötterna kommer att förstöra, om man kan beskära krona eller rötter, om det är trädets skugga som gör gräsmattan mossig mm) och de övriga argumenten (trädsorten passar/passar inte här, trädet skuggar min uteplats osv).
Generellt kan man varken ha en regel som säger att alla grannar ska vara överens om varenda växt eller byggnad i området för att de ska få vara kvar, och det går inte heller att man ska rätt att behålla allt under vilka omständigheter som helst. Man måste gå någon slags medelväg där båda parter lägger manken till för att ge motparten något. Fälls inte det träd man först argumenterade om kanske man kan öppna upp på ett annat ställe, och fälls det kanske den som velat fälla kan bidra till plantering av ett nytt träd på ett ställe som inte kommer att störa. T ex.
Men ändå oftare har jag sett grannar lösa det på helt andra sätt. "OK, du får ha kvar träden men då vill jag ha tillgång till din snöslunga och åkgräsklippare" var en lösning hos några jag besökte. Och två andra grannar löste det så att ena grannen fällde sina kära tallar mot att den andra bekostade nedgrävning av luftledningar på hans tomt. Styaket och häckplanteringar brukar också kunna vara en ingrediens man kan kasta in i debatten. Den som fått sin vilja fram med träden får gå den andra till mötes mer i en annan fråga. Kohandel, som det också kallas!