Tack för länkarna.
Jåj, naturligtvis ska man vara kritisk till all information man får och så även i det här fallet.
I den första länken står det just att urin kan öka jordens salinitet (salthalt) och därmed öka risken för att nitrit akumuleras i växterna/grönsakerna. I en frilandsodling lär det knappas vara ett problem men om man gödslar mycket intensivt i ex.vis växthus under långt tid utan jordförbättring kan det möjligtvis vara att tänka på. Intensiv gödning på växter som lätt accumulerar nitriter kanske också skall undvikas/göras med stor medvetenhet om problematiken. Men det gäller ju med alla typer av gödningsmedel.
Angående slam, min poäng i mitt förra inlägg var just att man skulle SLIPPA använda slam utan istället utnyttja näringsämnena direkt innan de blandas med allt annat som följer med ut i avloppet. Nu kanske du bara gjorde denna jämförelse som ett allmänt exempel ... men ändå.
Jag gödslar gärna med mitt eget "guldvatten" men som allt annat kan det naturligtvis överdrivas om kunskap saknas.
Under alla omständigheter är jag säker på att urinnäringsämnena gör mer nytta på min gräsmatta än i förgiftat slam, i grundvattnet eller i havet.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|