Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tar det så lång tid?, innan äpple bär frukt
          Elisabeth P
          Inlägg 26-02-2006, 20:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 593
          Medlem nr: 6 685

Jag planterade ett äppleträd för ca 8 år sedan. I ett par år har jag endast fått ETT äpple sad.gif . Det blir liksom inte mer.
          Tyvärr vet jag inte vad det är för sort, mer än att det är ett familjeträd, med olika sorter inympade.
          Nu börjar jag fundera på vad som är felet, eller om det brukar ta så lång tid innan det bär frukt.
          Jag har fått tydliga instruktioner om hur jag ska beskära, men är rädd för att jag beskär för hårt.
          Vad kan det annars bero på?

Trädet står i sydligt läge och utan större växtlighet runt om.

Lisa

--------------------
          Elisabeth / Lisa:)

Boråstrakten zon 4-5

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 01-03-2006, 15:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Lisa,
          Vi har alla stått som nybörjare och utan misstag är det svårt att lära nytt! Man får räkna med en hel del sådant under hela tiden man odlar, det är därför några av oss odlar sådana mängder ;-).

Det viktigaste för trädet är att du ytligt tar bort gräsmattesvålen (gräs + gräsrötter), och det gör du med spaden snett vinklad. Sticker man spaden rätt ned kapar man också av trädrötterna.

I andra hand att du vattnar trädet när det är torrt, och det är det varje vår när grundvattnet sjunker och sedan i perioder på sommaren och eftersommaren.

I tredje hand att du lägger löv/trädgårdskompost och på våren kogödsel där du tagit bort grässsvålen. Detta skyddar också mot uttorkning.

I fjärde hand att du planterar något där. De frön du har är för ängsmarker (rosenskäran undantagen), dvs magra, torra marker och de är bättre att du spar till trädgårdens magrare områden. Om du inte köper det som kallas gröngödslingsväxter så kan du satsa på sådana ettåriga som ger mycket blad (som är bra att mylla ned i slutet av säsongen och som ger markskugga). Krasse är lättodlad där man lagt löv och kogödsel. Rödklöver är också bra.

Gröngödslingsväxter finns listade på min hemsida, och där kan du se lite olika funktioner de har. De påsar med blandningar man köper i vanliga trädgårdshandeln har en bra kombination, men vill man inte ha det frodiga "åkerburr" som de ger kan man satsa på t ex enbart den lila honungsfacelian. Finns också på påse. Men då får man vattna en del, för den skuggar inte marken själv så bra i början.

Det viktigaste är alltid grundjobbet - det med jorden. Vad du sedan planterar är en smaksak, men satsa på annat ettårigt än torrängsblom så att du känner att du lyckas!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 10:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon