Ja, man undrar om vuxna människor verkligen är så rädda! Det måste vara extrema stämningar som har piskats upp i bygden, eller gör de som de gör för att kunna visa upp det som ett slags demonstration? Tragiskt är det i vilket fall som helst. Däremot kan jag mycket väl förstå sådana som är rädda om sina djur, för att vargen tar hundar, får o s v kan ingen förneka. Man får ha koll på sina djur eller använda de vargsäkra stängsel som bevisligen fungerar - något som varghatarna som bekant inte vill höra talas om. För mig är vargen ett spännande och naturligt inslag i vår svenska fauna. Visst dödar den djur, men hur skulle stammarna av älg, rådjur, hare o s v se ut om de inte jagades? Grunderna i ekologi har förhoppningsvis alla lärt sig i skolan. OK, jag har inga egna djur att vara orolig för - annat än att det slagna rådjuret mycket väl kan vara ett av "mina" som jag har matat med äpplen utanför köksfönstret. Jag har utsikt över detta rådjurskadaver när jag går till bussen på mornarna nu, men den största faran är definitivt när jag går över vägen!
Olle
|