CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2006, 08:16)
CITAT (zaaritha @ 03-03-2006, 22:29)
??.
Hör ej katter till vår fauna?
Ibland undrar jag över vissa frågeställningar. Katten hör givetvis inte till vår svenska fauna, faktiskt inte till någon fauna eftersom det är en korsning framavlad av människan. Det finns en europeisk vildkatt men den finns närmast i mellersta Tyskland. Den vildkattstam som finns i Sverige är beroende på tillskott av tamkatter, om alla dessa hölls inomhus skulle vildkatterna försvinna.
Heja Ruda!

(och flera till)
Zaaritha:
CITAT
Ok--Ta bort alla djur som tar byten!
Katter, hundar, rävar, grävlingar, vargar, lodjur, minkar, illrar--o s v!
Låt oss människor vara kvar o vara överlägsna.........
Det är ju just det vi ÄR - när vi "möblerar om" i den naturliga faunan!!
I okunskap för det mesta, men ändå, av "eget intresse" och egen "lust", och egna "tankar" om sakernas tillstånd. (och väldigt lite kunskap om natur och ekologi)
Människor har förstört många biotoper och utrotat många djurarter
genom att tillföra andra djur som inte hör hemma i den natur där människan velat ha dem.
Det är väl en form av "överlägsenhet" om något.
Människan behöver varken kunskap eller sunt förnuft, för att få "övertag", tyvärr.
I vilken mån katter påverkar sin omgivning, beror ju på VAR de är. I tättbebyggda områden gör de mer skada eftersom de är så många fler, än några få i en större vildmark.
Å andra sidan kan det i en vildmark vara helt andra djur som tar stor skada.
Här där jag bor går katterna hårt åt exempelvis ekorrar och kopparödla.
Andersen:
CITAT
Undersökningar som gjorts har visat att lösspringande katter i Sverige dödar mellan 500.000 och 1 milj. fåglar varje år.
Jag vet...
Mina egna tankar i frågan ...
...när liv mäts mot liv...
och "fåglarna slår tillbaka".
Många kattägare kan inte tänka sig att "stänga in" sina katter eller ens "hägna in" dem - alltså t.ex. ha tomten inhägnad, som man ofta gör när man har hund.
Katters "frihetsbehov" är oantastligt.
Att de dödar andra djur är "naturligt" och inget att göra åt, det är som det ska vara.
Hur ligger det till med den frågan, när det kanske blir
katten som är den som dör när katt och byte möts?
Är "naturligheten" lika självklar då?
Är kattens frihetsbehov fortfarande lika oantastligt då?
Liksom Ruda hoppas jag på det här:
CITAT
Nu ställde jag den här frågan: Kan vi se början på lite mer kontroll över katterna?
[COLOR=red]Katter är UNDERBARA djur och husdjur!!! Men fria i naturen är de allför ofta rena marodörer.[/COLOR=red]
Att hålla innekatter är knappast djurplågeri, även om det kräver lite mer av kattens ägare, i form av närvaro, stimulans, osv.
Att helt plötsligt stänga in en katt som är van utegångare - nä, det gillar inte jag heller. Helst skulle jag vilja ha "övergångsregler".
Svårt att hålla, kanske det, men på sikt blir det självklart ändå. Även människor är ju vane-djur

.
Sist vill jag förtydliga med att jag tycker det är ur-sorgligt med alla djur (och de människor) som far illa i samband med denna fågelinfluensa.
Likvideringen av tamfåglar (och främst sättet det sker på) ute i världen, är HEMSK!
Vad gäller de vilda fåglarna, är fågelinfluensa dock inget nytt.