Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Noterar att det börjar bli restriktioner för att ha katterna springande vind för våg där man hittat virusdödade fåglar. Kan vi se början på lite mer kontroll över katterna? Inte för tidigt i så fall. Inget ont som inte har något gott med sig trots den tråkiga orsaken. Och jag vet att jag inte är ensam om dessa tankar.

Råkade zappa in ett kattprogram från Norge idag på TV. En dam som hade en drös med Norsk skogskatt hade en inhägnad plats i det fria som katterna kunde vistas i. Orsaken var att katterna inte fick gå lösa!! Undrar om det är så på många ställen eller om det gäller hela Norge?

Om man hade en infört en sån regel i Sverige hade det blivit ett ramaskri bland kattägarna, eller hur. Säkert också gnäll över förbudssverige, men det går i Norge. Där är det också hårda restriktioner för snöskoterkörning. Och många fjäll är fredade för renar vilket betyder att dom är översållade med växtlighet till skillnad från våra överbetade svenska fjäll. Norge har även en stor stam vildren men i Sverige har samerna utrotat alla vildrenar. Är det inte så också att i Finland får fritidsbåtar bara köra i allmänna farleder? Vi är nog rätt så fria i Sverige.

Ursäkta utvikningen men det var bara för att förvilla alla kattälskare. Nu tar jag på mig hjälmen och inväntar alla hugg och slag. rolleyes.gif laugh.gif
ninnisky
Från mig får du inga hugg och slag - bara ett fullständigt medhållande smile.gif
till en bättre koll på frispringande katter!
Ingis
Inget hugg och slag här heller. Jag håller med dig till 100% rolleyes.gif
AnitaO
Håller också med.
Kan inte förstå att det inte finns samma lagar när det gäller tillsyn av katter som när det gäller tillsyn av hundar.
Lars-Olof Arvids
Hundar, ja! Nu från första mars får de inte springa lösa i skog och mark utan måste hållas kopplade. Hemma har vi nyss haft en varg på besök, se annan tråd. Kanske är det vad som behövs för att min hyresvärd och andra med samma inställning ska bli bättre på att se efter sina hundar som alltför ofta springer lösa utan tillsyn?

Olle
pejori
jag hugger inte heller...
tycker det låter konstigt bara...
OM det nu smittar så våldsamt mellan grupperna... varför är det ingen risk för andra småfåglar som finkar och dyligt...
och vad händer med burfåglar på balkonger?

iofs. tror jag det är försent redan...
alla döda fåglar på ostkusten för ett par år sedan, hade säkert redan viruset. sad.gif
AnitaO
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 03-03-2006, 08:20)
Hundar, ja! Nu från första mars får de inte springa lösa i skog och mark utan måste hållas kopplade. Hemma har vi nyss haft en varg på besök, se annan tråd. Kanske är det vad som behövs för att min hyresvärd och andra med samma inställning ska bli bättre på att se efter sina hundar som alltför ofta springer lösa utan tillsyn?

Olle

Nja, något koppeltvång finns inte.

Så här säger jaktlagen:
"Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn
att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt" .

Det är inte detsamma som koppeltvång.
Koppeltvång kan finnas på vissa platser,
men det regleras i den kommunala ordningsstadgan i dom fall det är så.
Lars-Olof Arvids
På naturvårdsverkets hemsida http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/ står det så här:

"Hunden får följa med ut i naturen. Men kraven på hundägaren är stora, och reglerna stränga. Fullständig kontroll är vad som gäller. Bestämmelserna om hund i naturen är främst till för att skydda djurlivet.

Under tiden 1 mars - 20 augusti får därför inga hundar löpa lösa i skog och mark. Det bör tolkas som att hunden ska hållas i koppel".

Olle
AnitaO
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 03-03-2006, 09:28)
På naturvårdsverkets hemsida http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/ står det så här:

"Hunden får följa med ut i naturen. Men kraven på hundägaren är stora, och reglerna stränga. Fullständig kontroll är vad som gäller. Bestämmelserna om hund i naturen är främst till för att skydda djurlivet.

Under tiden 1 mars - 20 augusti får därför inga hundar löpa lösa i skog och mark. Det bör tolkas som att hunden ska hållas i koppel".

Olle

Jag vet att tolkningarna är många, och det har varit vilda diskussioner på diverse hundforum.

Men ordet bör är trots allt inte detsamma som ordet skall.
Däremot gäller "fullständig kontroll"
fruberglund
Grisarna är ännu värre. Eftersom de inte anses som sällskapsdjur så måste man ansöka hos Jordbruksverket för att flytta dem ifrån "gården".

Många tar ändå med sina grisar men egentligen får man inte det...beror på mul och klövsjukan tror jag. De vill ha koll på "bestånden".

Tycker också det skulle vara mer krav på katter, då kanske inte folk skulle skaffa t.ex. sommarkatter lika lättvindligt heller.
renate
Här var det väl frågan om katter,inte hundar.
Håller inte med!!!!
Mina katter går ute,inte i sele.
Har varit mycket i Norge,även där finns "frigående katter"
Jag har då inte tänkt att stänger in mina katter,så de så!!!!!!
De gör ingen för nära............
Biggan_
Djurplågeri att stänga in katter som är vana att få vara ute! Mina katter skulle bli vansinniga om dom inte fick gå ut som dom brukar. Vad gör man då om och när fågelinfluensan sprider sig över landet? Blir det avlivning som gäller då? unsure.gif sad.gif sad.gif sad.gif
Margaretha
Såg just i Expressen att kattbajs kan föra smittan vidare. Om katten är smittad förstås.

Undrar just hur det ska gå att undvika evetuellt smittat kattbajs med alla dessa vildkatter?!? I vårt koloniområde finns massor. Sorgligt men sant. sad.gif
caprifol
CITAT (renate @ 03-03-2006, 13:52)
Jag har då inte tänkt att stänger in mina katter,så de så!!!!!!
De gör ingen för nära............

Är Du säker på det? Vi är många som äcklas av att grannarnas katter gör sina behov i våra rabatter och grönsaksland - för att inte tala om i barnens sandlådor. Jag vet ju inte hur Du bor men det är ett ganska stort problem i många småhusområden. Oavsett om man gillar katter eller inte vill vi välja vårt djurumgänge själva. Katter som t o m hoppar upp i trädgårdsmöbler och lämnar hår efter sig kan vara riktigt otäcka för allergiker!
kristerh
Jag gillar inte heller frispringande katter, speciellt inte om de inte är kastrerade,
krister
*Dozer*
Jojo nu är snart paniken total om vi ska börja skylla på varandra och en massa oskyldiga djur. Vi har inte en aning om hur katter kan eller blir smittade så lägg av.
Dessutom så har bara en handfull dött i hela världen, jämför med AIDS, Malaria TBC osv så vad håller ni på med?
Men heja medierna dom har lyckats igen.
andersen
Ja tycker att Gossen rudas inlägg är bra , jag vill inte ha vare sig lösa katter eller hundar. Lösa katter ställer till stor skada i naturen främst bland fågel livet, och jag förstår inte varför man inte kan ha inne katt, jag hadde en sådan själv och inte led han av att vara inne katt, han fick ett långt liv hos oss som inne katt , han blev 16-17år gammal.
zaaritha
Ok--Ta bort alla djur som tar byten!
Katter, hundar, rävar, grävlingar, vargar, lodjur, minkar, illrar--o s v!
Låt oss människor vara kvar o vara överlägsna......... wub.gif
renate
Mina två hankatter är kastrerade och inga vildkatter som gör skada i naturen.Jag har massvis med småfåglar vid fågelbordet medan katterna ligger här inne och sover.
Vill de går ut så får det det, jag har kattlucka.
Gossen Ruda
Nu ställde jag den här frågan: Kan vi se början på lite mer kontroll över katterna? Jag misstänkte dock att det vanliga gnabbet för och emot frispringande katter skulle blossa upp, men det har ju varit ganska lugnt än så länge. rolleyes.gif

ALLA katter jagar fåglar om dom kommer åt, även om en del är för feta och lata för att ens orka, men det var inte riktigt det saken gällde. Det är dock en positiv följd av ett frigångsförbud.

Att påstå att det är djurplågeri att hålla katterna inomhus tycker jag är en våldsam överdrift. Kanske lite obekvämt men inget att jama över, det finns exempel på utekatter som frivilligt blivit innekatter. Dom vänjer sig, vi låser ju in människor på flera år i små celler.

Beträffande våra vilda djur så har vi bara ett, lodjuret, och där är nog risken för smitta liten. Framför allt mellan djuren för dom är enstöringar. Tam/vildkatterna är lite mer sällskapliga och kan dessutom föra med sig smitta in till människor som gärna kelar med katterna. Övriga inhemska djur betraktas nog inte som presumtiva virusoffer.

Någon undrade vad man skall gör med vildkatter OM det blir restriktioner. Den enda lösningen är väl avskjutning efter att alla tamdjur fått utegångsförbud.
Bee
Det här är som att frivilligt sticka in huvet i en bikupa, men

HURRA för våran Missan!! ok, grannens Missan då då. Sen Missan kom till vårt område (hon är min närmsta granne) har vi sluppit råttor utomus och möss inomhus. Missan är gullig nog att patrullera även vår tomt... HEJA henne!

Och ja, vi hade debatten för några år sen i området. Den stendog sen det kom ett rättsutslag i Örebro tingsrätt om det här med fria katter. Folk får skydda sig bäst dom kan - en katt är en fri varelse som inte låter sig tämjas som en hund!

Sådärja.
Hämtar kappan .....

//Bee
Gossen Ruda
Förmodligen slipper du att bli väckt av fågelkvitter också. rolleyes.gif

Det pågår fö en översyn av djurhållningen inklusive katter så kanske blir alla gamla domstolsutslag ogiltiga i framtiden. Fågelinfluensan kanske skyndar på och stramar upp saken. Vem vet?
zaaritha
Trots våra katter, så finns här blåmesar, talgoxar, pilfinkar, gulsparvar, grönfinkar, domherrar, stenknäck, hämplingar, m.fl. fåglar--så inte tar tamkatter död på fåglarna--så våren blir tyst-- nix!
LenaTuring
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2006, 21:47)
Råkade zappa in ett kattprogram från Norge idag på TV. En dam som hade en drös med Norsk skogskatt hade en inhägnad plats i det fria som katterna kunde vistas i. Orsaken var att katterna inte fick gå lösa!! Undrar om det är så på många ställen eller om det gäller hela Norge?

Beträffande katter i inhägnad tror jag mer att anledningen till det är just att det handlar om raskatter. Der är kostsamt för en uppfödare att mista en raskatt eller att den skulle bli skadad. En raskatt kan kosta upp mot 10 000.
Gossen Ruda
CITAT (LenaTuring @ 03-03-2006, 22:04)

Beträffande katter i inhägnad tror jag mer att anledningen till det är just att det handlar om raskatter. Der är kostsamt för en uppfödare att mista en raskatt eller att den skulle bli skadad. En raskatt kan kosta upp mot 10 000.

Nej, det var ett förbud mot frispringande katter. Åtminstone sa tanten så.

Zaaritha, ingen har väl påstått att katter kan helt utrota fåglarna. Men att en decimering sker är helt klart. Om du räknar alla fåglarna under ett par år och sen upprepar det efter att ha tagit bort alla katter kan du få ett mått på svinnet. Felkällorna är dock flera och stora. Om du får ett häckande sparvhökspar extra i närheten kommer dom säkert att skatta beståndet av småfåglar. Sparvhöken tillhör dock vår inhemska fauna och är anpassade därefter, vilket katter inte är, jakten sker exempelvis över ett mycket större område.
zaaritha
??.
Hör ej katter till vår fauna?
Pirum
De katter vi har haft...eller...inte nu då, när jag bor i en stor ful stad, men tidigare, hemmavid, de var alla utekatter. Skulle inte gå att hålla inspärrade.
Däremot är det självklart så att om det visar sig att fågelflunsan blir mycket spridd (och så verkar det ju) och att katter kan smittas och sprida viruset... då är det nog så att många kattägare väljer att hålla sina katter inne. Och de katter som går nära barnens sandlådor, tja, det kan helt enkelt inte tillåtas om de är smittspridare. Illa nog som det är redan idag.

Tror visserligen att vi kommer att få lära oss att leva med fler virus och parasiter, men i de fall där det finns "enkla" lösningar så vore det ju synd om vi lät bli att göra något.
Snöflinga
För att återgå till huvudfrågan wub.gif OM (och det är ju troligt att fågelinfluensan sprider sig.).rekomendationer utgår att hålla katten inne (trots att det är en "utekatt")

Hur gör ni huh.gif Struntar i det hela och stänger öronen och tänker att det drabbar inte mej... vilket är vanligt... eller att ta omaket av en ilsken katt som kanske annars ätit influensadrabbad fågel och därmed lidit en kvalfull död blink.gif

Jag bara undrar ...
Kathy
CITAT (Snöflinga @ 03-03-2006, 23:45)
För att återgå till huvudfrågan wub.gif OM (och det är ju troligt att fågelinfluensan sprider sig.).rekomendationer utgår att hålla katten inne (trots att det är en "utekatt")

Än så länge är det sjöfågel som drabbas, men det är klart, sprittan kan ju spridas till andra fågelarter.
andersen
CITAT (Scrollan @ 04-03-2006, 00:06)
CITAT (Snöflinga @ 03-03-2006, 23:45)
För att återgå till huvudfrågan  :wub:    OM (och det är ju troligt att fågelinfluensan sprider sig.).rekomendationer utgår  att hålla katten inne  (trots att det är en "utekatt")  

Än så länge är det sjöfågel som drabbas, men det är klart, sprittan kan ju spridas till andra fågelarter.

katt död pga influensan
andersen
CITAT (zaaritha @ 03-03-2006, 21:41)
Trots våra katter, så finns här blåmesar, talgoxar, pilfinkar, gulsparvar, grönfinkar, domherrar, stenknäck, hämplingar, m.fl. fåglar--så inte tar tamkatter död på fåglarna--så våren blir tyst-- nix!

Så här säjer fågelskådarna SOF ang katters beskattning av fågelbeståndet.....

Hjälper vi fåglarna något genom att mata dem?
Ja, onekligen underlättar vi livet en hel del för fåglarna, men vi räddar knappast livet på dem. Fåglar matar man mest för sitt eget nöjes skull. Vill man rädda livet på sina småfåglar ska man se till att inte ha några katter som stryker omkring utanför. Undersökningar som gjorts har visat att lösspringande katter i Sverige dödar mellan 500.000 och 1 milj. fåglar varje år. Som jämförelse kan nämnas att om alla katter bara skulle fånga domherrar skulle dom utrota alla domherrar i vårt land på 6 månader. Så har du en katt, och samtidigt bryr dig om dina småfåglar, se då till att inte ha den lös utomhus. Då räddar du livet på 5 till 10 fåglar varje år. Kattägare som säger: "min katt fångar bara möss", känner nog inte sin katt så väl.
Magdis
Jag har minsann sett grannens katt ligga på lur under trädet där jag har fröautomat och talgbollar men den tyckte inte det var så kul när en viftande och skrikande magdis kom ut varje gång. biggrin.gif
AnitaO
Ett sidospår igen.
Varför i hela världen finns det lagstiftning som reglerar hundar i naturen.

Citerar:
"Hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt."

"Med vilt avses i lagen vilda däggdjur och fåglar. Med jakt avses att fånga eller döda vilt och att i sådant syfte söka efter,
spåra eller förfölja vilt. Till jakt räknas också att göra ingrepp i viltets bon och att ta eller förstöra fåglars ägg"

Varför i hela h-e gäller inte denna lag för katter?
Vem har någonsin hört talas om en hund som förstör fågelägg?

Särbehandling å det grövsta!
Gossen Ruda
CITAT (zaaritha @ 03-03-2006, 22:29)
??.

Ibland undrar jag över vissa frågeställningar. Katten hör givetvis inte till vår svenska fauna, faktiskt inte till någon fauna eftersom det är en korsning framavlad av människan. Det finns en europeisk vildkatt men den finns närmast i mellersta Tyskland. Den vildkattstam som finns i Sverige är beroende på tillskott av tamkatter, om alla dessa hölls inomhus skulle vildkatterna försvinna.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2006, 08:16)
CITAT (zaaritha @ 03-03-2006, 22:29)
??.

Ibland undrar jag över vissa frågeställningar. Katten hör givetvis inte till vår svenska fauna, faktiskt inte till någon fauna eftersom det är en korsning framavlad av människan. Det finns en europeisk vildkatt men den finns närmast i mellersta Tyskland. Den vildkattstam som finns i Sverige är beroende på tillskott av tamkatter, om alla dessa hölls inomhus skulle vildkatterna försvinna.

Heja Ruda! wub.gif (och flera till)

Zaaritha:
CITAT
Ok--Ta bort alla djur som tar byten!
Katter, hundar, rävar, grävlingar, vargar, lodjur, minkar, illrar--o s v!
Låt oss människor vara kvar o vara överlägsna.........
Det är ju just det vi ÄR - när vi "möblerar om" i den naturliga faunan!!
I okunskap för det mesta, men ändå, av "eget intresse" och egen "lust", och egna "tankar" om sakernas tillstånd. (och väldigt lite kunskap om natur och ekologi)

Människor har förstört många biotoper och utrotat många djurarter
genom att tillföra andra djur som inte hör hemma i den natur där människan velat ha dem.
Det är väl en form av "överlägsenhet" om något.

Människan behöver varken kunskap eller sunt förnuft, för att få "övertag", tyvärr.

I vilken mån katter påverkar sin omgivning, beror ju på VAR de är. I tättbebyggda områden gör de mer skada eftersom de är så många fler, än några få i en större vildmark.

Å andra sidan kan det i en vildmark vara helt andra djur som tar stor skada.

Här där jag bor går katterna hårt åt exempelvis ekorrar och kopparödla.

Andersen:
CITAT
Undersökningar som gjorts har visat att lösspringande katter i Sverige dödar mellan 500.000 och 1 milj. fåglar varje år.

Jag vet...

Mina egna tankar i frågan ...
...när liv mäts mot liv...

och "fåglarna slår tillbaka".

Många kattägare kan inte tänka sig att "stänga in" sina katter eller ens "hägna in" dem - alltså t.ex. ha tomten inhägnad, som man ofta gör när man har hund.

Katters "frihetsbehov" är oantastligt.
Att de dödar andra djur är "naturligt" och inget att göra åt, det är som det ska vara.

Hur ligger det till med den frågan, när det kanske blir katten som är den som dör när katt och byte möts?

Är "naturligheten" lika självklar då?
Är kattens frihetsbehov fortfarande lika oantastligt då?

Liksom Ruda hoppas jag på det här:
CITAT
Nu ställde jag den här frågan: Kan vi se början på lite mer kontroll över katterna?

[COLOR=red]Katter är UNDERBARA djur och husdjur!!! Men fria i naturen är de allför ofta rena marodörer.[/COLOR=red]

Att hålla innekatter är knappast djurplågeri, även om det kräver lite mer av kattens ägare, i form av närvaro, stimulans, osv.

Att helt plötsligt stänga in en katt som är van utegångare - nä, det gillar inte jag heller. Helst skulle jag vilja ha "övergångsregler".
Svårt att hålla, kanske det, men på sikt blir det självklart ändå. Även människor är ju vane-djur rolleyes.gif biggrin.gif .

Sist vill jag förtydliga med att jag tycker det är ur-sorgligt med alla djur (och de människor) som far illa i samband med denna fågelinfluensa.
Likvideringen av tamfåglar (och främst sättet det sker på) ute i världen, är HEMSK!

Vad gäller de vilda fåglarna, är fågelinfluensa dock inget nytt.
LadyAdina
CITAT (Snöflinga @ 04-03-2006, 00:45)

Hur gör ni huh.gif Struntar i det hela och stänger öronen och tänker att det drabbar inte mej... vilket är vanligt... eller att ta omaket av en ilsken katt som kanske annars ätit influensadrabbad fågel och därmed lidit en kvalfull död blink.gif

Jag bara undrar ...

Håller katten inne. Jag tänker varken riskera att han själv blir smittad och dör en plågsam död, att han för smitta vidare ute genom sin avföring eller att han smittar oss i familjen.

(Dessutom är han redan van att vara inne mestadels. På vardagarna får han - ibland - gå ut när vi kommit hem vid halv sju-tiden, på helgerna brukar han vara ute några timmar i taget ett par gånger.)
Whiskuchi

Vore underbart om det kunde införas regler för kattägandet! Jag fattar inte varför just katten ska få springa vind för våg när man måste hålla stenkoll på alla andra tamdjur. Mina grannar har valt att inte skaffa katt, då ska de slippa ha mina katter springande hos sig. Mina är inne och ska få rastgård. smile.gif

(och ett litet språkpolispåpekande; rasen heter norsk skogkatt wink.gif )
caprifol
CITAT (Whiskuchi @ 05-03-2006, 14:22)
Mina grannar har valt att inte skaffa katt, då ska de slippa ha mina katter springande hos sig. Mina är inne och ska få rastgård. smile.gif

Vad jag önskar att jag hade dig till granne!

I vårt område tycks det finnas en alldeles speciellt framavlad kattart: en kiss- och bajsfri! Hussar o mattar hävdar att deras små missar aldrig gör sina behov på andras tomter. Själva är de borta på jobbet hela dagarna. Jag jobbar hemifrån 1-2 dagar i veckan vid skrivbord mot fönster med utsikt bl a över lekplatsen..
Reserv
Hellre frigående nöjda utekatter som riskerar, men troligtvis aldrig blir sjuka i fågelinfluensa, än psykiskt illamående instängda utekatter. Det är en sak om man haft katterna som innekatt från födseln, men en utekatt är inte en självklarhet att det går att vänja vid innelivet. Det är juh inget barn direkt som man kan föra en diskussion med och förklara varför. Skulle olyckan va´framme och dom blir sjuka så får jag väl avliva dom när den dan kommer, men då har dom ändå fått ha sin frihet och mått bra ända till slutet.
little.lunatic
Jag ska inte kommentera katterna så mkt, men att det spridits från fågelfä till däggdjur är ett steg i "dålig riktning", men min poäng är ändå att hela H5N1- grejen är kraftigt överdriven. Men det är det ju som vanligt när media är inblandat.

Jag rekommenderar alla som är intresserade att läsa på de följande sidor som exempel. Undvik skvallerpressen!! (som exempelvis Expressen och Aftonbladet)

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItem...le____3560.aspx
http://en.wikipedia.org/wiki/H5N1
Samt andra vetenskapliga skrifter.

En annan sak: Ställer ni er någonsin frågan om varför sjukdomar som SARS, H5N1 och H2N2 dyker upp med tätare mellanrum? Hade gärna sett ett samtal på denna punkten...

Överlev, mina medmänniskor!
Whiskuchi
CITAT (caprifol @ 06-03-2006, 14:31)
CITAT (Whiskuchi @ 05-03-2006, 14:22)
Mina grannar har valt att inte skaffa katt, då ska de slippa ha mina katter springande hos sig. Mina är inne och ska få rastgård. smile.gif

Vad jag önskar att jag hade dig till granne!

I vårt område tycks det finnas en alldeles speciellt framavlad kattart: en kiss- och bajsfri! Hussar o mattar hävdar att deras små missar aldrig gör sina behov på andras tomter. Själva är de borta på jobbet hela dagarna. Jag jobbar hemifrån 1-2 dagar i veckan vid skrivbord mot fönster med utsikt bl a över lekplatsen..

Det är en ganska vanlig ras det där, verkar det som. Eller snarare - en ras som många tycks tro att de har. "Näää, han kissar bara i sin låda", eller "Nää, han bajsar bara i våra rabatter"

Jag vet att mina katter gör ifrån sig där de tycker det är gott att gräva. Däribland i mina stora blomkrukor om jag inte täcker dem. Men vaddå, de är katter och jag kan inte förvänta mig att de ska förstå var de får och inte får gräva.

Och så ska jag erkänna att jag håller dem inne av rent egoistiska skäl också, en innekatt är en trygg katt och jag hade ängslats ihjäl mig om de fick gå fritt ute, dels för trafiken, dels för vad katthatare kan ta sig till.
pejori
I vårt område tycks det finnas en alldeles speciellt framavlad kattart: en kiss- och bajsfri!

sådana katter har jag smile.gif
dom kissar och bajsar aldrig i grannens rabatt utan alltid i sin låda och bara där smile.gif smile.gif

sa jag att jag har innekatter? wub.gif wub.gif laugh.gif
little.lunatic
Hur stort bor ni som har innekatter? Tycker det är synd att inte kunna erbjuda katter en större ytan än tex en lägenhet, de är ju intelligenta nog att förstå att de är instängda. Nej, kan man inte erbjuda sina djur tillräckligt för deras bästa ska man nog tänka igenom införskaffandet en gång till... Vad säger ni?
yenny
CITAT (pejori @ 07-03-2006, 16:45)

I vårt område tycks det finnas en alldeles speciellt framavlad kattart: en kiss- och bajsfri!

sådana katter har jag smile.gif
dom kissar och bajsar aldrig i grannens rabatt utan alltid i sin låda och bara där smile.gif smile.gif

sa jag att jag har innekatter? wub.gif wub.gif laugh.gif

sån katt har jag med.

Hon är ju ute mycket under sommaren men går då i sele...(även på vintern ibland) hon har inte ens kopplat att man kan göra sina behov ute, utan hon står och drar i snöret tills jag släpper loss henne från kopplet så hon kan gå in på toa wub.gif
Whiskuchi
Jag har 100 kvadrat och tre katter. Men man får tänka på att katten lever i kubikmeter mer än på kvadratmeter. Givetvis ska man se till att aktivera sin innekatt och att ge den klätter- och klösmöjligheter, men just instängandet är inte grymt tycker jag.
Vildlevande katter har ofta stora revir, men om tillgången på föda är god (som tex runt Medelhavet där snälla människor matar katterna) slår de sig ihop i kolonier på begränsad yta - helt frivilligt. Och där är det ändå oftast okastrerade katter (som ju ofta har större revir), många (de flesta?) med innekatt kastrerar sin pälskling.
Reserv
CITAT (Whiskuchi @ 07-03-2006, 17:02)
Jag har 100 kvadrat och tre katter. Men man får tänka på att katten lever i kubikmeter mer än på kvadratmeter. Givetvis ska man se till att aktivera sin innekatt och att ge den klätter- och klösmöjligheter, men just instängandet är inte grymt tycker jag.
Vildlevande katter har ofta stora revir, men om tillgången på föda är god (som tex runt Medelhavet där snälla människor matar katterna) slår de sig ihop i kolonier på begränsad yta - helt frivilligt. Och där är det ändå oftast okastrerade katter (som ju ofta har större revir), många (de flesta?) med innekatt kastrerar sin pälskling.

Om man tar en liten kattunge och har den som innekatt redan från födseln så naturligtvis att man kan ha den som innekatt, men att stänga inne en utekatt är rent djurplågeri, oavsett hur mycket klätter/klöspelare och leksaker dom än har. Inser du va´det är du själv skrev i ditt inlägg? Jo att medelhavskatterna slår sig ihop och lever på en begränsad yta frivilligt........just det frivilligt , ingen har tvingat dom att leva så, men låser jag inne mina utekatter så är det inte frivillig fångenskap dom har. Jag har försökt begränsa utevistelsen till dagtid och det är ett rent helvete på sommrarna att försöka få in dom i tid, jag vet att jag aldrig skulle kunna tvinga dom som innekatter, så skulle den dan komma (vilket jag betvivlar) att myndigheterna skulle försöka lagstadga att katter inte får vistas ute........jaa då får mina små sötnosar somna in efter att ha levt ett härligt liv i frihet.
Whiskuchi
CITAT (Reserv @ 07-03-2006, 18:18)

Om man tar en liten kattunge och har den som innekatt redan från födseln så naturligtvis att man kan ha den som innekatt, men att stänga inne en utekatt är rent djurplågeri, oavsett hur mycket klätter/klöspelare och leksaker dom än har. Inser du va´det är du själv skrev i ditt inlägg? Jo att medelhavskatterna slår sig ihop och lever på en begränsad yta frivilligt........just det frivilligt , ingen har tvingat dom att leva så, men låser jag inne mina utekatter så är det inte frivillig fångenskap dom har. Jag har försökt begränsa utevistelsen till dagtid och det är ett rent helvete på sommrarna att försöka få in dom i tid, jag vet att jag aldrig skulle kunna tvinga dom som innekatter, så skulle den dan komma (vilket jag betvivlar) att myndigheterna skulle försöka lagstadga att katter inte får vistas ute........jaa då får mina små sötnosar somna in efter att ha levt ett härligt liv i frihet.

Hej hopp och lugn i stormen.
Om du läst hela tråden i ordning hade du fattat att jag svarat på little.lunatic's inlägg, och där gällde frågan hur stor yta de som har innekatter har sina katter på, inte huruvida du ska vänja om dina utekatter till innekatter.
Reserv
CITAT (Whiskuchi @ 07-03-2006, 18:35)
CITAT (Reserv @ 07-03-2006, 18:18)

Hej hopp och lugn i stormen.
Om du läst hela tråden i ordning hade du fattat att jag svarat på little.lunatic's inlägg, och där gällde frågan hur stor yta de som har innekatter har sina katter på, inte huruvida du ska vänja om dina utekatter till innekatter.

Jag är lugn som en filbunke wub.gif Mitt svar va´angående det du skrev om medelhavskatterna, och då drar jag automatiskt paraleller mellan dom och våra utekatter. Jag har ett stort hus, men inte sjutton vill katterna va´inne nu när dom fått smak på uteliv inte, det är bara gammomma som är lite seg i lederna när det är kallt som väljer att gå i ide på vintern. Jag skulle också helst vilja att mina va´innekatter, men då skulle det ha vart så ända från början, då hade man sluppit att va´nervös när klockan börjar bli mörkt wub.gif Det jag ville belysa va´hur det kan påverka utekatter om det skulle bli en lag att hålla dom inne, det skulle va´rena djurplågeriet för många av dom, visst kan det finnas en del som kan aklimatisera sig men långt ifrån alla. Så jag är inte upprörd eller så, tycker bara att det är synd att katthatare tror sig fått vatten på sina kvarnar, men här på landet får kvarnarna mala torra tongue.gif
little.lunatic
Min mening var egentligen inte att bara få svar på en fråga utan att samla information om hela ämnet, så jag uppskattar det samtal som kom igång här. Tack för bra information, och sådan information som bekräftat mina misstankar.

Att vänja en katt vid att vara en innekatt kan man ju göra, likväl som att vänja en utekatt att vara en utekatt. Men rent biologiskt - är det inte en hemsk begränsning för ett relativt intelligent djur? Jag menar, ägarna vill ju (oftast) katternas eget bästa. Det är ju därför man har dem - för att man bryr sig om dem. Det är extra intressant eftersom de är just - intelligenta. De flesta andra husdjur är ju inte medvetna om att de är instängda...

En vän till mig berättade om sin erfarenhet då en "innekatt" varit livrädd för att gå ut. Nu är inte jag den som bygger någon statistik på enskilda fall och möjligtvis är det felaktiga antaganden jag gjort att det skulle begränsa/skada djuren på något sätt att vänja dem vid olika saker. Men motsatsen måste ju också gälla, att en utekatt blir knasig av att vara instängd. Vad är bäst för dem, ur en objektiv synpunkt? Går det i så fall ens alls att tillgodose deras behov utan att begränsa desamma?

Detta är mkt intressant och jag uppmanar fler att skriva, om de vet något om ämnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon