Jag ser att Gurkan citerar mig härovan. Annars hade jag nog gjort det själv... Jag lät Alvar bygga mitt växthus och är väldigt nöjd. Han är gammalt västhusbyggarproffs som slagit sig på hobbyväxthus efter pensionen. Bygger i lärk eller douglas fur (Oregon Pine) med 70 cm glas (yrkesglas). mitt är 3,5 m brett, lika högt och (vill jag minnas) 6,5 meter långt. Skjutdörr på kortsidan med trevlia spröjsar. Jag är nöjd också med utsseendet (gillar inte aluminiumprifilerna i "moderna" växthus). Naturligtvis kan man beställa mindre också, men har du en tomt som inte är pytteliten, tycker jag du ska satsa på mer än 10 kvadrat. Man måste kunna vända sig därinne! Ett problem är luftningsfönstrena. öppnas med kedja & kuggstång, och det är inget fel med det, men de är för tunga för hobbyautomatik. Gissar att de väger cirka 40 kg per styck eftersom de är fem meter långa... Funderar på att köpa motor & termostat från något proffs som lägger ner verksamheten. Får se, ännu är det ju inte riktigt så varmt att luftningen behöves... jag skickar gärna bild via mail.
|